Časopis Myslivost

Květen / 2019

Naplňujeme firemní heslo

Myslivost 5/2019, str. 82  Jiří Kasina
Po roce 1989 se zásadně změnily poměry nejen politické a společenské, ale též se zcela zásadně změnila nabídka zboží v prodejnách. A jednou z komodit, která prošla doslova dějinným převratem byl i segment oblečení pro myslivce a lesníky. Jednou z prvních firem, která přišla s nabídkou za našimi myslivci byla firma Banner ze Sezimova Ústí. Už před mnoha lety jsem byl v sídle firmy na první reportáži, oděvy značky Banner jsme také jeden čas prodávali v naší prodejně. A protože čas neúprosně ubíhá a Banner si vybudoval velmi důležitou pozici na českém trhu, požádal jsem majitele firmy Milana Jeníčka o rozhovor. Ve vzorkovně si k nám přisedl i obchodní ředitel Tomáš Kloboučník.
 
Firmu jsme založili v roce 1992, takže působíme na českém trhu už 27 let. Od začátku udržujeme dva základní druhy sortimentu: jednak oděvy do přírody – pro myslivce, lesníky, rybáře, turisty apod., a dále uniformy pro městské policie a další bezpečnostní složky.
Za tuto dlouhou dobu, na poměry České republiky velmi dlouhou dobu, sledujeme mnoho trendů v oblékání českých myslivců i profesionálních lesníků.
Tyto trendy byly dříve ovlivněny především dostupnými druhy oděvů, které tuzemské firmy vyvinuly a nabízely na trhu, následně byly požadavky zákazníků často ovlivňovány informacemi například ze zahraničních výstav nebo reklamou zahraničních značek a stalo se i trochu módou části zákazníků upřednostňovat oděvy zahraničních značek před českými výrobky.
Následně byly tyto trendy ovlivněny i nastalou krizí, kdy se poptávka opět změnila a kdy také dost českých i zahraničních výrobců omezilo nebo ukončilo činnost.
Na začátku výrobní činnosti naší firmy, po roce 1992, jsme pro naši výrobu mohli využívali jen omezenou nabídku dostupných materiálů a vyrábět tedy jen jednoduché výrobky. Postupně jsme si zajistili nové materiály a mohli reagovat na potřeby zákazníků, kteří nám zpětnou vazbou pomáhali dále rozvíjet a zdokonalovat nabídku. Samozřejmě se to ale vůbec se to nedá porovnávat se současností.

DSC_0030.JPG
 
Už si ani nepamatuji, kdy jsem tu vlastně byl na první reportáži. Jak se za ty roky změnil sortiment materiálů, jejich nabídka a dostupnost?
 
M.J.: Je to změna naprosto zásadní, je to už o něčem zcela jiném. Také náš sortiment výrobků se postupem času hodně proměňoval. Hledali jsme nové druhy materiálů, vyvíjeli nové střihy, přičemž jsme stále poslouchali názory našich zákazníků z praktického používání našich oděvů a snažili se naše výrobky maximálně těmto potřebám přizpůsobovat.
Látky používané na současné výrobky jsou dost jiné než před lety. Viditelně se odstupuje od tradiční bavlny, dříve ji všichni chtěli, protože je to přírodní materiál, který se dobře pere a je vzdušný. Ano, stále to platí, ale před dvaceti lety ještě nebyla výroba látek a celá ta chemie a alchymie kolem výroby tak rozvinuta. Dnes se prosazují materiály s podílem umělých vláken, nebo celé z umělých vláken, polyestery, polyamidy, nylon a další druhy látek.
Moderní materiály pak přinášejí do oděvů odolnost, stálobarevnost, jsou podstatně příjemnější na nošení, nenasákavé, rychle schnou. A mnohdy jsou to vlastnosti, které si tehdy zákazníci neuměli ani představit, proto chtěli osvědčenou bavlnu, nic jiného neznali. Ale poté, kdy odzkoušeli doslova na vlastní kůži nové materiály, tak zjistili, že se funkčnost a příjemnost nových materiálů postoupila o velký kus dále.
 
Pamatuji si, že jsme se tehdy také bavili o tom, jak je obtížné materiály na výrobu obstarat. Je to stále problém?
 
M.J.: V České republice v podstatě všechen textilní průmysl a výroba látek skončil někdy kolem roku 2005, výroba látek se zcela zlikvidovala, dnes nám tu zůstali víceméně jen výrobci technických tkanin. Oděvní materiály jsou naprosto stoprocentně dovoz, většinou z Asie, maximálně tu možná ještě někdo látky barví a upravuje, ale jen velmi omezeně. Samozřejmě to byla pro nás dost velká překážka, ale překonali jsme ji.
 
Přetrvává stále problém s barevností z hlediska udržení nějakého určitého odstínu zelené? Zelená, pokud vím, byla vždy problémová…
 
M.J.: Zelená a černá, to jsou na stálobarevnost nejtěžší odstíny. S nástupem umělých vláken se stálobarevnost neporovnatelně zlepšila, látky už tak snadno neoperete. Ale strefit se do správného odstínu zelené je neustálý boj, pořád si musíme výrobce hlídat, aby stálý odstín udrželi. Ale je to z části jen teorie, v praxi barevný posun v zelené vždy trochu je. Stále musíme mít na mysli to, že každá dodávka látky, což je třeba čtyři, pět kilometrů látky, má trochu jiný barevný odstín, pozorné a zkušené oko to vidí, a je pak na nás, jak nastavit výrobu, jak se s tím vyrovnat.
 
Ale s novými materiály, které mají lepší vlastnosti, asi nastane problém, že víc vydrží, tím pádem budou zákazníci méně nakupovat…
 
M.J.: Máme zpětnou vazbu, resp. můžeme se chlubit tím, že nám vícero zákazníků říká, že si od nás koupili oděvy, které mají velmi dlouho a jsou s nimi spokojeni. Pravda, z obchodního pohledu je to poněkud kontraproduktivní, protože bychom rádi prodávali, chtěli bychom, aby si bundu kupovali třeba každé tři čtyři roky. Ale jako výrobce nás musí přece těšit zákaznická spokojenost a ověřená trvanlivost, prvořadý musí pro nás být zákazník.
 
V tu chvíli do rozhovoru vstoupil Tomáš Kloboučník, obchodní ředitel firmy Banner:
 
T.K.: Spokojenost nás těší, prodávat bychom logicky chtěli více, jako každý výrobce, ale je tu ještě jeden neopominutelný faktor. Nejvíce oblékáme myslivce a lesáky, kteří dříve měli jednu, dvě bundy, k tomu kalhoty, používali oblečení v podstatě na všechny činnosti.
Nová doba a nové materiály ale přinesla také to, že si dnes mohou naši zákazníci vybírat ze široké škály provedení a látek specifické oblečení na specifickou činnost. Sice jim oděvy dlouho vydrží a jsou trvanlivé, ale mohou si vybrat speciální oblečení na práci v lese, v myslivosti, něco jiného na zimní čekanou, na naháňku nebo v létě na lov srnců, k tomu samozřejmě myslivecky stylizované oblečení na denní nošení.
Hodně našich zákazníků z řad myslivců se stává aktivními, nesedí jen na čekané u krmeliště, ale šoulají, chodí na naháňky, jezdí na lovy do zahraničí, do hor, mají tedy rozmanité požadavky. A k tomu potřebují materiály, které jsou funkční, aby v oděvech nebylo horko a nepotili se, když se budou aktivně pohybovat, aby nezmrzli a neprofoukli, aby oděvy byly pružné, elastické a příjemné na nošení.
Proto je tu rozvoj nových materiálů, ale i vzorů, díky tomu, že se mění způsoby lovu a aktivit v přírodě, mění se také náš sortiment a je naším zájmem pokrýt přání a potřeby všech. Opravdu to už dnes není o jedné univerzální bundě a jedněch kalhotách.
 
A kde berete inspiraci? Jak vzory vymýšlíte? Obhlížíte konkurenci a nebo okukujete zboží na výstavách?
 
M.J.: Za prvé se musíme koukat sami k sobě, do sítě našich prodejen i na naše velkoobchodní zákazníky. Naše prodavačky jsou v první linii v kontaktu se zákazníkem, od nich čerpáme nejvíce připomínek a nápadů na zlepšení a nebo tipů, co by se ještě dalo ve výrobě oděvů pro myslivce vymyslet a doplnit.
Probíhá totiž také generační výměna, mladí myslivci chtějí propracovanější střihy, chtějí materiály spíše do sportovního vzhledu, snažíme se tomu přizpůsobovat, a proto nahlížíme i do sféry více outdoorových oděvů a snažíme se některé prvky zapracovat i do našich výrobků.
A zcela logicky jsme všichni zatíženi „profesionální deformací“, takže každý sledujeme ostatní kolem sebe, na dovolené a cestách koukáme na to, co lidé nosí, snažíme se vstřebávat různé nápady. Na každé výstavě či veletrhu v zahraničí vždy projdu všechny stánky s oděvy, sledujeme katalogy a trendy, určitě je pořád co objevovat a zdokonalovat. Inspirací pro mě jsou výstavy v Německu, Rakousku, Francii, ale i v Polsku a Maďarsku a dalších zemích. Naopak mne překvapilo, že v Americe je nabídka oděvů pro myslivce velmi prostá a jednoduchá, nejsou to zdaleka tak propracované a funkčně řešené oděvy jako zde v Evropě.
 
Dal by se tedy vůbec nějak charakterizovat dnešní typický oděv myslivce? Už to asi nebude chlap s flanelkou, pleteným svetrem a hubertusem. Co zásadního se tedy změnilo na oblékání českých myslivců?
 
M.J.: Oděvy firmy BANNER si dnes můžete vybírat ve velmi široké paletě vzorů, pro různá použití. Samozřejmě vždy bylo oblékání myslivců dost konzervativní, používaly se tradiční materiály typu loden, bavlněná plátna apod. Ale přes různé občasné dílčí návraty těchto materiálů do sortimentu některých firem v Evropě jsou zřejmě tyto látky již silně na ústupu. Vývoj látek směrem k odolnosti, flexibilitě, „funkčnosti“, ale i např. různé používané speciální povrchové úpravy apod. je jasný trend současné doby.
Kvalitní látky použité na oděvy zákazník ocení při nejen při používání v nějakých extrémních podmínkách, ale i při běžných činnostech v přírodě. V některých reklamních nabídkách se často objevují různé speciální technické zkratky, speciální označení materiálů a úprav apod. Ale toto není u oděvů to nejdůležitější, jedná se většinou jen reklamní sdělení. Pro zákazníka je hlavní si vybrat oděv podle plánovaného účelu použití a také i podle roční doby, kdy bude oděv používán, a náročnosti fyzické aktivity
 
T.K.: Pokud to lze nazvat zásadní, tak velkou změnou je požadavek na anatomické střihy, kalhoty s anatomickým střihem nohavic s různými záševkami, výztužemi, kombinace materiálů. Však se podívejte na kalhoty, jak se třeba změnilo anatomické tvarování kolen, kalhoty dnes nohy více obepínají, už to nejsou ty široké plandající nohavice, ale zase ty užší nesmí škrtit, bránit v pohybu, při kleku, musí být při chůzi pohodlné.
To samé je u bund, bunda už dávno není z jednoho materiálu, ale třeba ze tří kombinovaných. Samozřejmostí je dnes množství kapes, různě schovaných, musí být výztuže, které bundu zpevní, aby byla trvanlivější a odolnější, v místech s největším namáháním se používají výztuže z jiných materiálů. A pak v místech, kde potřebujeme, aby byl oděv prodyšný, tak tam dáváme slabší podšívky, v mnoha bundách jsou speciální klima-membrány, aby byla bunda zevnitř prodyšná, ale zvenku nepropustná pro vodu, aby bylo odváděno přebytečné teplo a pot.
To vše ale přináší do výroby zcela nové požadavky na pracnost, dříve byly bundy jednoduché, z jednoho materiálu, maximálně třeba ve dvou barevných kombinacích, dnes na bundě máme více materiálů a ještě v barevných kombinacích, k tomu podšívky, klima-membrány, výztuže,… A nezapomínejme na základní požadavek - všechny výrobky se musí líbit, zvlášť mladší generace se chce líbit, nosit oděvy elegantní a zároveň ukázat svůj respekt k přírodě.
 
Logicky i já pochopím, že se za ta léta také zásadně musely změnit střihy…
 
M.J.: My máme za dvacet sedm let v archivu několik stovek, možná hodně přes tisíc, střihů, ať už jsou uložené elektronicky nebo jsou to ještě staré střihy papírové. Dřív to byly střihy jednoduché, každý myslivec požadoval volné kalhoty, aby se v nich mohl volně pohybovat, jakmile byly nohavice zúžené, tak to byl problém, pod to si nic nevezmu, v tom se nepohnu, v tom se špatně bude chodit.
Dnes jsou u kalhot přiléhavé střihy, ale anatomicky střižené, takže umožňují volný pohyb a nikde na člověku nic nevlaje. Spousta i starších myslivců nosí užší kalhoty, už nenosí široké kapsáče vojenského střihu s velkými kapsami, ale elegantní pěkné kalhoty, takové ty outdoorového provedení na denní běžné nošení.
Pomáhají nám nové pružné materiály, to je pak úplně rozdíl třídy, ale musí si na to lidé zvyknout, jak látka pruží, jak je oděv příjemný na nošení, musí se naučit v nových materiálech dobře „cítit“.
Ale mluvili-li jsme o výrobě, tak si uvědomte, že se dnes bunda skládá třeba i ze šedesáti dílů, možná některá i z více, k tomu přibyly i specifické výrobní operace, různě se všívá, prošívá, tvarují se výztuže, svá specifika přináší právě i kombinace materiálů na různých částech výrobku, nemluvě o barevnosti. Takže se nemění zásadně nejen střihy, ale celé výrobní postupy a technologie výroby, už dávno to není tak, jako při vaší poslední návštěvě. Samozřejmě tato technologicky náročnější výroba je i pracnější, vyžaduje zručnost, praxi, kvalitní práci pracovnic ve výrobě a tedy i vyšší náklady.
 
Pojďme ale k vaší nabídce - kolik nabízíte druhů bund, kalhot a kolik velikostí? Jak vůbec jste schopni celoročně udržet tak široký sortiment?
 
M.J.: Ve standartním sortimentu, co se týká bund, když vezmu zimní, letní, univerzální na tři období jaro až podzim, tak druhů bund máme kolem šedesáti, různých vzorů, od těch mysliveckých až po lesnické nebo outdoorové. Všechny bundy máme v základních šesti velikostech. Kalhot pak máme přes 40 vzorů, všechny jsou v deseti až dvanácti velikostech.
Je to velmi široký sortiment, a proto vždy individuálně doporučujeme výběr bund i kalhot podle zamýšleného způsobu použití. V naší nabídce jsou tedy například kalhoty různých druhů – od kalhot vhodných pro běžnému použití – např. mnoho druhů kalhot Texas, přes jednoduché kalhoty do terénu vybavené bočními kapsami – např. kalhoty Trevis, Hunter, Caspen atd., až po střihově i materiálově velmi propracované druhy kalhot – např. kalhoty Tyson, Traner, Arpel, Teriva apod.
Kromě našich standardní výrobky jsme schopni vyrábět i menší speciální série, například bundu, která je běžně vyráběna v zelené barvě, tak ji vyvzorujeme v hnědé nebo v jiné barevné kombinaci apod.
 
T. K.: V kalhotách máme opravdu obrovský výběr, což je dobré pro zákazníka, horší pro výrobu a sklad, ale ještě širší sortiment je u košil. Když jen vezmu bavlněné, jednobarevné, lesnické a funkční, tak je to přes 70 barevných vzorů, každá košile je v krátkém a dlouhém rukávu a ve dvanácti velikostech.
Samozřejmě v tom množství se stane, že něco není fyzicky na každé prodejně, v regálu, protože se prostě vše prodá a nestihne se hned vyrobit, nejde okamžitě zajistit, skladové možnosti jsou omezené, takže zákazníkovi nabídneme podobný vzor.
 
A jak je to vůbec s výrobou? Jsou to vše vaše vlastní výrobky a nebo i subdodávky od jiných dodavatelů? To přece musí být logisticky i prakticky velmi náročné udržet celoročně takový široký sortiment.
 
M.J: Naše firma má a stále rozšiřuje vlastní výrobu – máme vlastní pracovníky ve výrobě zde v České republice a to jako jedna z velmi mála českých značek oděvů na českém trhu. Samozřejmě to pro nás představuje vyšší náklady, hlavně mzdové náklady včetně odvodů na sociální a zdravotní pojištění oproti dodavatelům platících tyto náklady někde někomu v Asii, ale i náklady spojené s organizováním výrobních kapacit, vyhledáváním a nakupováním materiálů pro výrobu apod..
Ale také to naší firmě zároveň přináší mnoho možností a výhod, jako například rychlé přizpůsobování nabídky požadavkům zákazníků nebo rychlé zhotovení a dodání objednaných výrobků. A také jsme hrdi na to, že jsme úspěšnou plně českou výrobní firmou.
Samozřejmě si také necháváme některé typy oděvů vyrábět, vše v takových objemech nemůžeme šít sami, takže máme specializované dodavatele. My si ale vše navrhujeme, od vzorů, velikostí, materiálů, barev a dáváme pak některé výrobky ušít tam, kde je větší volná kapacita. Převážná část ale pochází z naší vlastní výroby, kterou plánujeme podle statistik i našich odhadů, jak se co a kdy prodává nebo bude prodávat a snažíme se podle toho doplňovat náš sklad. Když pak je nějaký výkyv, tak logicky třeba pár týdnů trvá, než se sklad doplní, ale snažíme se takových situací co nejvíce vyvarovat.
 
Jak velká je vůbec zakázka do výroby na nějaký řekněme druh bundy? V jak velkých sériích se vyrábí?
 
M.J.: Pro doplnění skladu je to u bund od padesáti do sto padesáti kusů, kalhot třeba trochu víc. A když je to například osmdesát kusů jednoho vzoru bundy, tak je série rozpočítaná na počet kusů podle velikostí, samozřejmě zase podle prodejních statistik.
 
T.K: Je třeba také nezapomenout na to, že se náš sortiment liší od normálních oděvů, protože je to hodně sezónní záležitost. Nejvíc se začíná prodávat v létě, začnou srnci, kachny, prodej postupuje nahoru v souvislosti s loveckými aktivitami převážně na podzim a končí vlastně až na přelomu roku s obdobím, kdy je nejvíce naháněk. K tomu mají logicky vliv na prodej vánoce, velkou část naší produkce prodáváme ještě lesnickým firmám k vystrojování svých zaměstnanců, takže se zase kumulují prodeje na konec roku, kdy firmy zjišťují, jak hospodařily a chtějí své zaměstnance obléknout, a tím i částečně odměnit za jejich práci. Takže my na jaře a v létě vyrábíme i pro podzim a zimu a na podzim doháníme, co jsme nestihli.
Díky tomu, že máme vlastní výrobu, jsme schopni vyrobit série i od třiceti kusů, z toho vychází výhoda, že můžeme vystrojovat malé i velké firmy, například zaměstnance lesnických firem jako městské lesy, státní i soukromé lesy, vojenské lesy, církevní lesy a podobně.
 
Kde nabízíte vaše výrobky pro běžné zákazníky? Jak je toto organizováno?
 
M.J.: V průběhu let jsme sledovali postupné těžkosti maloobchodního prodeje oděvů a potřeb pro myslivce, kdy především finanční těžkosti prodejců byly přenášeny na jejich dodavatele, jako byla i naše firma. V té době, tedy asi před šestnácti lety, jsme se i proto rozhodli pro postupné budování sítě našich vlastních maloobchodních plnosortimentních prodejen s oděvy a potřebami pro myslivce a pobyt v přírodě. Chtěli jsme mít stále možnost našim zákazníkům nabízet plný výběr našich výrobků.
Byli jste tedy vlastně okolnostmi, problémy našich obchodních partnerů, přinuceni k tomuto zásadnímu kroku. V podstatě jsme na tento záměr byli připraveni velmi širokým sortimentem našich výrobků - oděvů a velmi intenzivně jsme začali pracovat na zajištění plného sortimentu ostatního zboží pro naše prodejny.
Od počátku jsme měli v úmyslu vybudovat specializované prodejny pro myslivce a pro lidi, kteří tráví čas v přírodě. Stále se objevují reklamy i propagační články na výrobky, které jsou směrovány na myslivce, ale je možné je zakoupit pouze v různých prodejnách pracovních oděvů, armyshopech nebo v obchodních řetězcích.
K mysliveckým tradicím přece ale nesporně patří i kvalitní vhodné oblečení, které chceme myslivcům nabízet v příjemném prostředí našich specializovaných prodejen s širokým výběrem mysliveckých oděvů v plném velikostním sortimentu i velmi širokého sortimentu dalšího zboží. K mysliveckým tradicím by mělo také patřit nakupovat kvalitní zboží ve specializovaných prodejnách. Prodejny pracovních pomůcek, armyshopy apod. jsou určené pro prodej oděvů pro zcela jiné určení. Ale je na každém, jak svůj velký koníček – myslivost zpříjemní i kvalitním oblečením.
 
T.K.: Máme dvacet pět vlastních firemních prodejen, což je velká síť, jsme v podstatě všude v republice a ty prodejny musí mít v každém období to zboží, které zákazníci chtějí. Takže máme centrální sklad a na všech prodejnách další zásoby. Ale logicky na všech prodejnách hned a okamžitě nemůžeme mít všechny vzory, všechny výrobky ve všech velikostech a v nějakém velkém počtu. Například když mají bundy šest velikostí, tak je na prodejně základní řada jednoho až dvou kusů od každé velikosti. Ale pokud se během dne prodají obě bundy stejné velikosti, tak prostě v tu chvíli nemáme a musíme rychle doplnit, o což se průběžně snažíme.
 
O to vše se stará kolik lidí, resp. jak velké je zázemí firmy?
 
M.J.: Dohromady máme kolem sto lidí, větší část je ve výrobě, pak prodavačky v prodejnách, pracovníci ve skladech a ještě je tu docela malá administrativa.
 
Kolik vašich výrobků jde do zahraničí?
 
M.J.: Bylo to před patnácti lety podstatně více než teď, export nyní činí asi tak 10 % naší produkce. Prodej do zahraničí se za posledních deset let obrovsky změnil, dřívější menší série, které jsme vyráběli pro různé prodejny, byly běžné, ale dnes už umí i asijští výrobci reagovat na malé poptávky, sice s dlouhou dodací dobou a mnoha dalšími problémy, ale zase jsou jinde cenově a kvalitou, konkurence z této strany světa se do podnikání v oblasti oděvů promítá hodně.
 
A co kdyby za vámi přišla nějaká firma a řekla chci u vás vyrobit dvě stě bund modrých a podle našeho vzoru, to jste schopni udělat taky?
 
M.J.: Jsme schopni i toto vyrobit, podíváme se po možnostech materiálů u našich dodavatelů, když se nám podaří ten správný odstín zajistit, tak připravíme nabídku.
 
T.K.: Zakázková výroba u nás funguje, děláme běžně pro ať už státní nebo soukromé firmy, většinou ale s tím, že používáme naše střihy a zákazník si třeba může vybrat úpravu standartního střihu. Musí to být odpovídající počet kusů v sérii, my mu střih propracujeme, doplníme výšivky, a mnoho jiných detailů.
 
Co nového nabízíte letos, jaké máte nové materiály?
 
M.J.: Jak jsem říkal, že jde dopředu vývoj a výběr nových materiálů, my se teď snažíme zaměřit na moderní typy funkčních oděvů i trochu ze sportovně-outdoorové oblasti. Máme nová trika, termoprádlo, kalhoty, funkční košile, které jsou prodyšné, rychleschnoucí, bezúdržbové, bez žehlení.
K novinkám, které jsme nyní aktuálně zařadili do sortimentu, patří velice zajímavé oděvy, vyráběné ze čtyřsměrně pružných, odolných látek. Nabízíme nyní zatím tři druhy kalhot a bundu, které jsou určeny pro všechny druhy aktivních činností v přírodě. Látka je prodyšná, odolná, pružná – prostě moderní kvalitní materiál pro pohodlné oděvy. Z pružných látek nově vyrábíme i několik druhů kalhot Texas riflového střihu, které při běžném nošení ocení každý.
 
T.K.: Všechny aktuální novinky letošního roku budou v novém katalogu. Už máme v prodejnách první série, také je představíme na výstavě Natura Viva v Lysé nad Labem. Dnes již převládá aktivní lov, takže myslivec potřebuje oděv, který mu umožňuje pohodlně se pohybovat v přírodě, ať už ho používá na naháňce, na šoulačku, na jakýkoliv společný nebo individuální lov, ale hlavně aktivní lov. A aktivní lov znamená, že se hýbe, takže se potí, a když bude na sobě mít bavlněné triko, nebudete se v něm cítit dobře. Dnes materiály umožní, že pot prochází skrze triko, skrze nějakou fleecovou vrstvu, skrze klima-membránu v bundě ven. Kdo vyzkouší moderní způsob oblékání při aktivním pohybu, tak zjistí, že bavlna prostě nestačí a moderní materiály jsou o mnoho pohodlnější.
 
Vím, že myslivci jsou velmi konzervativní. Jaké máte zkušenosti s tím, jak se zákazníci seznamují s novými materiály, jak si je rychle osvojí a začnou je používat?
 
M.J.: Je to u myslivců pomalejší, jsou konzervativní, a když jim něco vyhovuje, tak to nechtějí měnit, dokonce se setkáváme se zákazníky, kteří jsou zklamaní, když nějakou bundu nebo kalhoty stáhneme z nabídky. Místo toho nabízíme sice jinou, i lepší, ale musíme jim trpělivě vysvětlit, že ta nová je opravdu praktičtější, minimálně stejně pohodlná a funkční, jako ta původní. Děláme to formou katalogů, výstav, individuálních nabídek a prezentací.
Tady ve vzorkovně například máme vzorky oděvů, které se do prodeje, a hlavně do oblíbenosti u myslivců, podařilo prosadit po dvou letech práce, teprve nyní si na ně myslivecká veřejnost zvykla. Dva roky trvalo, než myslivci objevili výhody a teprve potom se začaly prodávat.
Musíme myslivce hlavně motivovat, aby si nové výrobky vyzkoušeli, když je nevyzkouší, tak můžeme říkat cokoli, musí si sami zjistit, jaký je posun od jejich starého výrobku. A velmi se také osvědčuje sdílená zkušenost, když si pozitiva sdělí a předají mezi sebou myslivci sami.
Postupně se myslivci přesvědčují, jak důležitý je správný způsob oblékání pro různé situace. Pro pohodlí je velký rozdíl mezi tím, zda se člověk v přírodě aktivně pohybuje, například rychlejší chůzí, nebo zda se jedná jen o odpočinek, lov na čekané a podobné klidné činnosti.
Při aktivním pohybu v přírodě v chladnějším počasí je jednoznačným trendem výběr bundy vybavené kvalitní klima-membránou s podlepenými švy. Tato klima-membrána nejen ochrání před deštěm - zastaví vodu zvenku, například déšť, oděv je díky ní také odolný vůči větru, ale umožní odchod par z potu od těla. Samozřejmě pro správnou funkci je podmínkou dodržet princip „funkčního vrstvení oděvů“. Pot, respektive páry, vznikají u pokožky a již od spodních vrstev (funkční prádlo), přes střední vrstvy (různé druhy fleece) postupně pronikají až k bundě s klima-membránou, přes kterou se odpaří ven. Nesmí být ovšem zastaveny v nějaké nasákavé vrstvě, např. v bavlněném oděvu, triku, košili, mikině apod.
Pro tyto účely naše firma nabízí více druhů „funkčních“ oděvů – od různých funkčních trik, polokošil, košil, přes více druhů fleece a micro-fleece až k mnoha bundám s klima-membránou. Funkční oděvy jsou navíc rychleschnoucí, stálobarevné, nesrážlivé, nemusí se žehlit atd. K našim velmi úspěšným výrobkům u zákazníků patří právě stále se rozšiřující sortiment všech druhů funkčních oděvů, hlavně velmi oblíbené funkční košile. Tyto funkční oděvy byly pro mnoho zákazníků velmi netradiční, ale po vyzkoušení nebo po pozitivních recenzích od lidí, kteří je vyzkoušeli, jsou velmi žádané.
Použití bavlněných trik, košil, blůz apod. je vhodné při méně aktivním pohybu nejen v přírodě, kdy se člověk nepotí. V tom případě jsou bavlněné oděvy velmi příjemné pro nošení.
 
T.K.: Uvedu jen jeden příklad. V českých zemích jsou chlapi zvyklí nosit bavlněné flanelové košile, perfektní termoizolační materiál, ale nasákává se, pokud se v takové košili zpotíte, dále veškeré bavlněné flanely mají až tří až pětiprocentní srážlivost, špatná je stálobarevnost bavlny, a tak i když košili ušijeme z kvalitní příze, tak užitné vlastnosti nemohou být vždy vyhovující. My nabízíme flanelové funkční košile - jsou to termokošile, které mají prodyšnou podšívku, jsou vyrobeny z polyesterového flanelu a jsou „funkční“, prodyšné, stálobarevné, mají výbornou termoizolaci a je u nich ideální jednoduchá údržba - vyperete, pověsíte na ramínko, po uschnutí jen znovu obléknete. Ale jak dlouho trvalo, než to zákazníci pochopili!
Polyesterový flanel nedrží vlhkost, je totiž trojnásobně méně nasákavý než bavlna, takže pustí vlhkost z potu dál ven. Polyester musí být ale speciálně upravený, není to pevná příze, která se uzavře, ale nové materiály jsou vyrobeny tak, aby tkanina potřebnou prodyšnost měla. Naše košile nosí spokojení zákazníci od září do dubna pořád a nesundají je, ale té práce, než jsme je to naučili!.
Zajímavá je ale v této souvislosti i samotná generační přeměna a generační vývoj v oblékaní myslivců a lesníků v České republice. Firmě je dvacet sedm let a za tu dobu jsme některé konkrétní lesníky a myslivce oblékli profesně třeba i pětkrát, často i v různých firmách, ať už to byly firmy vzniklé po revoluci, po privatizaci, pak přešli tito lidé pod státní podnik, pak třeba k církevním nebo soukromým lesům.
Takže my konkrétního člověka známe, vystrojili jsme ho několikrát, my ho potkáváme na prezentacích, on dostane něco od zaměstnavatele, ale současně přijde nakoupit do některé naší prodejny i soukromě. A to jsou pro nás ti nejcennější zákazníci, oni nás vlastně vychovávají a posunují dál, protože oni nám řeknou dlouholeté zkušenosti, mají připomínky, nápady, zkusili si sami na sobě vývoj oblečení a vývoj materiálů, navíc jsou to většinou lidé, kteří v našich oděvech tráví převážnou většinu pracovního času.
 
M.J.: Když to vše shrnu – trh s oděvny přírody prošel v uplynulých letech velkou pozitivní změnou. Přináší moderní oděvy, ve kterých se myslivec cítí pohodlně. A právě proto se naše firma na výrobu těchto moderních oděvů stále více zaměřuje. Ale přesto v našem sortimentu ponecháváme i mnoho osvědčených druhů oděvů, bestsellerů.
BANNER s.r.o. je českou firmou s dlouhou tradicí výroby kvalitních oděvů do přírody. Dodáváme oděvy zaměstnancům významných lesnických firem, zahraničním zákazníkům a díky našim vlastním firemním maloobchodním prodejnám a firemnímu e-shopu i stále rostoucímu počtu myslivců, rybářů a lidí, kteří naše výrobky používají ve svém volném čase. Pro naše zákazníky stále vymýšlíme nové praktické a kvalitní výrobky, které oni budou moci spokojeně užívat. Snad tedy i tímto naplňujeme firemní heslo - BANNER – kvalita, účelnost, elegance.
 
Co dodat na závěr? Snad jen to, že lze snadno zjistit, jak se naplňuje firemní heslo – stačí jen sledovat na velkých mysliveckých akcích a výstavách, jakou značku oděvů má kdo na sobě. A troufám si tvrdit, že podíl těch, kteří mají na bundě či kalhotách nášivku se značkou Banner je velký a úctyhodný.
připravil Jiří KASINA

vychází v 7:52 a zapadá v 15:58 vychází v 19:24 a zapadá v 10:41 Nákupní košík 0
 
Zpracování dat...