Časopis Myslivost

Květen / 2007

Myslivec jako billboard…

Myslivost 5/2007, str. 45  KoPr
Myslivec jako billboard…
O současném stavu vnímání myslivosti širokou veřejností byly, jsou a dozajista budou napsány desítky článků, úvah či zamyšlení. V drtivé většině to bude hořekování nad nepochopením ušlechtilých ideálů a zásad, které má ta naše myslivost ve vínku. Spousta hlasů volá po jasnějším prezentování myslivosti jako veřejné aktivity prospěšné ochraně přírody a přírodního bohatství.

Tak specifikoval myslivost např. Ústavní soud ČR. Cílem tohoto dalšího zeleného fejetonu je zamyšlení se nad možnou propagací a prezentací smyslu myslivosti na samém začátku, tedy u myslivce. Pro širokou veřejnost je při utváření názoru na myslivost asi velmi často rozhodující právě setkání se s myslivcem někde v lese či na poli.
Opusťme v následujících úvahách senzační články o zastřelených myslivcích, o otrávených chráněných ptácích či zastřelených vzácných predátorech (to už ví i Večerníček.). Je to v popisu práce médií a navíc, veřejnost takto dobře prezentovaná událost přitahuje. Článek o úsilí několika myslivců, kteří vlastními silami a často i za své vybudovali biokoridor je nuda. Tekl sice pot, ale ne krev! Navíc, co je to biokoridor? Ani tragédie typu zastřeleného myslivce neunese titulní stranu více než jednou, což je v porovnání se sebevraždou hudebního skladatele úplná nuda! Stejně tak asi zpráva o finále dětské soutěže pro myslivecký potěr nesnese první stránku a namísto fotografie dobráckého myslivce, který své zkušenosti a vztah k naší přírodě předává budoucímu pokolení bude tato nahrazena třeba fotografií známého dirigenta dětského sboru, který zneužíval své svěřenkyně. Inu, taková je doba a ruku na srdce, nic moc na tom nezměníme. Tím nechci znevažovat veškeré snahy o nápravu stavu věci. Ba naopak!
To, co ale můžeme vlastními silami ovlivnit a změnit, je totiž obraz myslivce jako takového. A začít můžeme každý u sebe. Stačí na krátkou chvíli "vystoupit" ze svého huberťáku (to v tom lepším případě) a zamyslet se, jaký dojem si odnese návštěvník lesa po setkání se s myslivcem, který v rámci ušlechtilého hájení života všech mláďat pokřikuje něco o zastřelení volně pobíhajícího psa v honitbě a konečném varováním: "Ještě jednou a ." Bude-li u takového setkání dítě, milující svého čtyrnohého miláčka, odnese si z lesa zážitek na celý život. Bude zřejmě zapotřebí hodně besed myslivců ve školách, aby byl tento zážitek zapomenut.
Stejně tak si o myslivcích pomyslí své půvabná cyklistka, která se na svém oři prohnala cesta necesta pasekou, kde právě vycházel jindy tak opatrný srnec. Jadrná slova odněkud z koruny stromu určitě nepřesvědčí o tom, že naše myslivost má tradice, které nám ostatní země mohou závidět.
Představme si pak mírumilovnou rodinku, která si vyšla do lesa a je varována myslivcem, že pokud chtějí nějaký ten brok či kuli chytit, ať klidně pokračují, neboť právě probíhá naháňka či nátlačka. Je-li tento "myslivecký mluvčí" řádně oděn ve směsici vojenských uniforem, chlapsky "od barvy" a má-li pušku co symbol moci, jsou jeho argumenty opravdu pádné. Těžko pak "taková normální rodina" pochopí, že myslivec střílí jen proto, aby zvěř choval.
Záměrně jsem zvolil tři přehnané ukázky možné prezentace myslivce a myslivosti směrem k široké veřejnosti , ale ruku na srdce, jsou až tak přitažené za vlasy?
Ať se nám to líbí, či ne, stává se každý z nás jakýmsi živým billboardem, propagujícím onu milovanou myslivost směrem ven. Je dost možné, že namísto ostrých slov a výhrůžek více poslouží vysvětlení, jaké škody může milovaný psík způsobit neméně půvabným srnčatům, že i to nejdokonalejší kolo se má v přírodě pohybovat po cestách, že i novodobý kovboj na koni musí respektovat pravidla chování se v přírodě (a ta mu je třeba vysvětlit) . Stejně pozitivní může být pozvání rodinky k horkému čaji a doporučení několika zajímavých míst pro sobotní výlet, která jsou mimo loveckou aktivitu, ale stojí zato.
Určitě ne vždy se takto dobrácky pojaté setkání s myslivcem setká s odezvou (majitel nového terenního auta si přece jeho jízdní vlastnosti někde musí vyzkoušet a nějaký zelený tajtrdlík ho nezastaví), ale určitě to stojí za pokus.
Řečeno moderní terminologií - jedná se o dlouhodobou reklamní kampaň, která má jednu velkou výhodu. Nikoho mimo své myslivecké maličkosti nepotřebujete a náklady jsou minimální. Nevýhodou je ale fakt, že se na nikoho nemůžete vymlouvat. Pokusme se tedy každý sám za sebe stát se oním pomyslným billboardem, objevujícím se v našich luzích a hájích. Kdo ví, dost možná se po setkání s takto zeleným billboardem změní jeden negativní názor na myslivce a myslivost vůbec.
vychází v 7:20 a zapadá v 18:12 vychází v 18:54 a zapadá v 7:31 Nákupní košík 0
 
Zpracování dat...