Časopis Myslivost

Unor / 2007

Evoluce nebo revoluce?

Myslivost 2/2007, str. 16  Ing. Jiří KASINA
Na sklonku roku 2006 se ve všech velkých evropských mysliveckých a střeleckých časopisech objevila jednotná reklama firmy Swarovski s dominantní šestkou a heslem ve smyslu „brzo to přijde“. V podobném duchu jisté tajemnosti jsem byl pozván společně se zástupci další pětadvaceti evropských mysliveckých časopisů na evropskou novinářskou předpremiéru do Polska, do městečka Margonin ležícího asi 120 km severně od Poznaně. Rakouská firma Swarovski tam pro evropské novináře uspořádala třídenní prezentaci a možnost vyzkoušení si nových výrobků v praxi.

Čtenářům Myslivosti myslím nemusím podrobně firmu Swarovski představovat, o jejích výrobcích jsme psali již několikrát a je s podivem, kolik dalekohledů, puškohledů, dálkoměrů a jiných optických přístrojů s logem letícího orla ve znaku se v Čechách a Moravě prodalo. Vyšší cenová relace znamená také špičkovou kvalitu, mezi řadami výrobků nenajdete žádné lidové zboží jdoucí na kompromis ceny a kvality. Vždyť také firma Swarovski využívá svých letitých schopností a zkušeností v leštění a broušení skla a kvalita je základem obchodních úspěchů.
Samotnou firmu Swarovski Optik KG v Absamu nedaleko Innsbrucku založil Wilhelm Swarovski v roce 1949 a hned první sériový produkt dalekohled Habicht 7x42 je dodnes etalonem kvality a porovnávacím standardem pro jiné.
Firma se ale nespokojuje s dosaženými úspěchy, přináší stále nové technické inovace v souladu s požadavky praktického použití v přírodě. Každá inovace je ověřována nejen ve vlastní honitbě, ale prostřednictvím zaměstnanců a spolupracovníků i na mnoha jiných místech. Výsledkem je široká škála dalekohledů, puškohledů, monokulárů, dálkoměrů a mnoha dalších doplňků a vybavení.
V současné době má firma 630 zaměstnanců, ročně prodá na celém světě zboží za více než 80 milionů Euro, přes 90 % produkce jde na export.

Jaké překvapení tedy čekalo v Margoninu?
Hlavním centrem pozornosti novinářské prezentace v margoninském hotelu byla nová řada puškohledů Swarovski Z6/Z6i. Tedy konkrétně nových osm typů puškohledů, které ale spojuje ona tajemná šestka z reklam. Firma Swarovski je totiž první firmou na světě, která začala sériově vyrábět puškohledy se šestinásobným zoomem! Pojďme se tedy na jednotlivé typy podívat.

Z6/Z6i 1-6x24
Z6/Z6i 1-6x24 EE
Z6/Z6i 1,7-10x42
Z6/Z6i 2-12x50

Puškohledy jsou nabízeny s celkem pěti druhy záměrných křížů, typy Z6 jsou bez osvětleného záměrného bodu, Z6i značí osvětlený záměrný bod. Dnes již zažitou samozřejmostí u puškohledů Swarovski je možnost zakoupení provedení se speciální lištou pro montáž s označením SR (Swarovski rail).

Co přináší šestinásobek?
Nový šestinásobný zoom přináší myslivcům možnost širšího zorného pole a univerzálnosti a o 50 % větší možnost zvětšení. Lovec je tedy schopen lepší identifikace cíle, má větší možnost rozeznání ve zhoršených světelných podmínkách. Laicky řečeno, se šestinásobným zoomem může myslivec lovit jak na blízko například při naháňce, tak na posedu na čekané při střelbě na větší vzdálenost. Výhodou je o 50 % větší zorné pole při porovnání puškohledů např. 3-12x50 a 2-12x50. Všechny typy nových puškohledů mají výstupní pupilu o průměru 95 mm, typ EE je speciální s výstupní pupilou o nevídaném průměru 120 mm!

Výhodné je také to, že šestinásobný zoom dokázali konstruktéři "dostat" do klasických rozměrů tubusů puškohledů, není třeba tedy nějakých speciálních montáží. Dosáhli toho díky nové patentované soustavě optických elementů, jen pro zajímavost nové puškohledy uvnitř skrývají úctyhodný počet 15 skleněných čoček. Tubusy jsou, jak je již v Absamu tradicí, vyráběny opracováním z jednoho monobloku hliníkové slitiny, čímž je zaručena perfektní pevnost a stálost.

Nové ovládání osvětlení
Točítka pro stranové přizpůsobení záměrného kříže jsou umístěna na tradičním místě ve středu tubusu. Otočný rýhovaný prstenec zvětšení také zůstal na svém tradičním místě. Samotnou zmínku si zaslouží systém osvětlení záměrného bodu, který se přestěhoval na nové místo mezi prstenec zoomu a obroučku optického zaostření. Nad okulárem je vyfrézována vhodně anatomicky tvarovaná část, která ve svém středu skrývá plochou knoflíkovou baterii. Malou pohyblivou páčkou nad obroučkou ostření pak myslivec ovládá osvětlení záměrného bodu - ve středové poloze je osvětlení vypnuto, vychýlením páčky doprava se rozsvítí denní osvětlení, doleva osvětlení pro noc. Intenzitu jasu záměrného bodu může myslivec regulovat tlakem na tlačítka na horní ploše po stranách krytu baterie označená symboly plus a minus. Jak páčka osvětlení, tak tlačítka intenzity jsou uzpůsobena pro ovládání v rukavicích. Praktickou samozřejmostí je paměť intenzity osvětlení, nastavíte-li si určitou intenzitu pro denní střelbu a jinou pro noční, vždy po zapnutí a příslušné volbě ji budete mít, šikovná a úsporná je také paměť na automatické zhášení systému.
Další podrobné detaily si mohou čtenáři najít v připojené tabulce technických hodnot.

Při pobytu v Polsku měli všichni přítomní novináři možnost vyzkoušet si nové typy puškohledů jeden den v různých situacích na střelnici, druhý den pak v lovecké praxi při společné naháňce. Na střelnici byly k dispozici všechny typy na asi třiceti různých druzích zbraní a ráží. Stříleli jsme na statické i pohyblivé cíle a na různé vzdálenosti a druhy terčů. Musím říci, že z tolika různých světových značek kulovnic jsem asi nikdy za jeden den nestřílel. A nesmírně zajímavé bylo i to, že si novináři z celé Evropy přivezli většinou navíc i svoje zbraně, takže bylo opravdu co porovnávat. Jeden příklad za všechny. Belgický kolega vyndal z pouzdra svého Blasera s na naše poměry luxusním puškohledem Zeiss. Během chvilky putovala opakovaně do ramene střídavě jeho kulovnice a jedna z kulovnic s puškohledem Swarovski se stejnými parametry a nastaveným zvětšením. Trochu komická situace byla doprovázena nevěřícným kroucením hlavy. Když viděl, že ho s úsměvem pozoruji, hned mi zbraň podával, ať se taky kouknu, že to snad není možné. Při pohledu na vršky borovic na střelnici byla při stejném zvětšení jeho Zeissem vidět jen jedna špička borovice, při pohledu novým puškohledem byly vidět i dvě sousední špičky borovic po stranách! Prostě důkaz kvality nových puškohledů v praxi.

Nejen české myslivce bude jistě zajímat, kdy si budou moci nové typy puškohledů Swarovski koupit nebo aspoň prohlédnout na některé výstavě. Předběžná cena byla stanovena asi od 1500 Euro výše. Oficiální světová premiéra proběhla 10. ledna v USA na veletrhu Shot Show, evropská premiéra pak proběhne v únoru na veletrhu IWA v Norimberku. V prodejní síti se objeví nejprve typy bez osvětleného záměrného bodu, a to někdy v období konce ledna, samozřejmě rozdílně podle jednotlivých zemí a rozhodnutí příslušných obchodních zástupců. Typy Z6i s osvětleným bodem by se na pultech prodejen měly objevit v květnu. Českým zájemcům mohu prozradit, že pokud vše dobře dopadne, budou si moci osahat nové puškohledy "in natura" na výstavě Natura Viva koncem května v Lysé nad Labem.

A v Lysé také budeme moci všichni diskutovat odpověď na otázku v nadpisu, zda je to jen evoluce, tedy zajímavý a logický vývoj v nabídce puškohledů, a nebo revoluce, kdy již nebudou muset mít myslivci jeden puškohled s menším zvětšením na naháňky a druhý s větším zvětšením a světelností na čekanou. Co vy na to, praktičtí myslivci?

Připravil Ing. Jiří KASINA

Přiložené dokumenty

Media_13391_2_50.pdf Technická data (83,57 KB)
vychází v 7:51 a zapadá v 15:58 vychází v 18:13 a zapadá v 9:53 Nákupní košík 0
 
Zpracování dat...