Časopis Myslivost

Červen / 2008

EMU tractor 500

Myslivost 6/2008, str. 70  Karel Doležel
V předcházejícím čísle Myslivosti se objevil článek o čtyřkolkách EMU, které mohou posloužit jako vhodný pomocník do lesa a honitby. Ano, článek vyvolal kromě až překvapivého zájmu nákupuchtivých čtenářů i negativní odezvy těch, kteří ve čtyřkolkách vidí moderní mor šířící se, resp. řítící se krajinou cestou necestou. Jak ale bylo v článku napsáno, samotné čtyřkolky za to nemohou, vždy je zodpovědný majitel, resp. řidič a v žádném případě nebyl článek zařazován jako propagace nepravostí v přírodě.

Vzhledem k velkému zájmu zařazujeme tentokrát informaci o stroji podobném, více užitkovéma pracovním, o to snad méně přispívajícím k hysterickým reakcím.

FIRMA EMU s úplně novým strojem Čtyřkolka či co to je ?
EMU tractor 500

V poslední době se na našem trhu hodně rozmáhá zvláštní druh čtyřkolek, pokud se vůbec dají ještě zahrnout pod obecný název čtyřkolka, byť čtyři kola mají. Zatímco u klasické čtyřkolky sedí spolujezdec za řidičem, tak u traktůrku sedí pohodlně vedle vás a navíc máte za zády velice užitečnou korbu na různorodý náklad. Budete tedy chtít raději klasickou čtyřkolku nebo tzv. univerzální?

EMU tractor 500 je poměrně robustní stroj, čemuž napovídá i jeho hmotnost 590 kg. Oproti čtyřkolce je to ale stroj o dost univerzálnější a dá se na něj namontovat spousta pracovních adaptérů, třeba navěsit smeták, sekačku a navíc je zde již od výrobce namontováno tažné zařízení s maximální tažnou silou 500 kg a k volitelné výbavě patří i radlice na odhrnování sněhu a naviják s vlečnou silou 3000 liber.
Hlavní výhodou je již zmíněná korba na náklad, která je sklápěná elektrickým čerpadlem, s nosností asi 400 kg a úhlem sklonu 49 stupňů.
Další nástavby dodává prodejce podle potřeb zákazníka (např. držáky na zbraně pro myslivce apod. ). V základní výbavě je tedy již zmíněné tažné zařízení, naviják, litá kola a také přehrávač MP 3(což je trochu nezvyklé, ale je to zajímavé zpestření při práci i zábavě).
A další výhodou oproti klasické čtyřkolce je, že jste zepředu chráněni předním oknem se stěračem a nad vaší hlavou je silný robustní rám opatřený střechou proti nepříznivému počasí.

Motor
Pohonným agregátem traktůrku je čtyřdobý jednoválec 500 ccm s vodním chlazením a výkonem 24 kW. Výkon, který tento motor poskytuje je z mého pohledu plně postačující. Motor se mi líbil svým čistým sametovým chodem. Vysoký kroutící moment zajistí možnost využití při extrémních podmínkách. (38, 8 Nm/5500 ot./min.). Traktůrek ale výrobce dodává i ve verzi s menším výkonem 15 kW a kroutícím momentem 30 Nm/4500 ot./min.

Převodovka
K řazení je zde použit jako u čtyřkolek již osvědčený klasický variátor s klínovým zubovým řemenem. O řazení se stará klasická řadicí páka, kterou lze řadit různé převody tedy H, L, R a N. Převody se zde řadí bez problému a vše je signalizováno na úhledné přístrojové desce. .

Jízda
Traktůrek se chová velmi dobře a hlavně stabilně, a to i přes svou velkou hmotnost. Pérování je sice trochu tvrdší díky zdvojeným zadním tlumičům, které jsou u tohoto stroje nutností kvůli již zmíněné zadní korbě, ale i při jízdě sólo i ve dvou a s plně naloženou korbou si jízdu užíváte. Velká výhoda je i v nezávislém zavěšení všech kol, čímž je zajištěna i velká průchodnost terénem. Testoval jsem i opravdu velmi těžký terén a traktůrek nástrahy statečně zvládal.
Přiřazování předního náhonu je velice pohodlné, ovládá se pouze tlačítkem na přístrojové desce. Ještě je možné si zapnout uzávěrku zadního diferenciálu. A pokud někde zapadnete a ani zapnuté 4x4 nepomůže, postará se o vyproštění stroje naviják, který se lehce ovládá z místa řidiče. Naviják je umístěn v přední části a je zpřevodován kladkou na předním ochranném rámu a tudíž má větší sílu a s traktůrkem si při vyproštění poradí velice dobře.
Na stroji jsou namontovány pneumatiky ve standardu čtyřplášťové přední o rozměru 25x8x12, zadní o rozměru 25x10x12 a jsou určeny především do klasického terénu a bláta.
S traktůrkem jsem se bez problémů pohyboval i rychlostí 70 km/h. Z vyšších rychlostí se stroj zpomaluje díky kvalitním kotoučovým brzdám (vpředu s chlazenými kotouči) velmi dobře, a to i přes jeho hmotnost. A dostačující byl i dojezd na jednu nádrž, objem nádrže asi 27 l postačí přibližně na 350 km, ovšem záleží na tom, zda se proháníte terénem či jen po klasických silnicích a také jak často využíváte náhonu 4x4. .

Hodnocení a závěr
Zkoušel jsem tento stroj, jak na silnicích, tak i v dost těžkém terénu. Neubránil jsem se jej otestovat i na klasické motokrosové trati a samozřejmostí byl i test tahání těžšího přívěsu a výjezdů prudkých sjezdů i stoupání. V náklonech je to sice trošku nezvyk oproti klasické čtyřkolce, ale to jen, že máte nad sebou střechu.
Chování motoru bylo velice dobré, řazení bezproblémové a oproti klasické čtyřkolce bylo trošku nezvyklé řízení tohoto stroje klasickým volantem ve sportovním střihu a ve spolupráci s klasickým hřebenovým řízením je ovládání tohoto stroje velice snadné. Připadáte si jako když jezdíte autem. V sedačkách se sedí skvěle a i delší cesty se zvládají v pohodě. Díky ochrannému rámu a bezpečnostním pásům se cítíte relativně bezpečně.
A to, že je tento stroj z tolika polemizované země středu, Číny, tak klobouk dolů před technickým zpracováním, spasováním jednotlivých dílů a výběrem použitých materiálů. Klobouk dolů i za to, co vše jsem s traktůrkem prováděl a co si nechal líbit, po testu jsem půjčený stroj předal prodejci zpět bez úhony, samozřejmě až na nějaké ty škrábance, tedy mnou způsobené kosmetické vady.
Myslím si, že takovýto stroj má oprávněné ambice stát se skvělým pomocníkem pro úklidové služby, ale i zemědělce, lesníky a v neposlední řadě i myslivce, a to hlavně díky své univerzálnosti a hlavně skvělým jízdním vlastnostem i v členitém terénu. Dokážu si vcelku snadno představit traktůrek při práci v honitbě, při rozvozu krmiva, odvozu ulovené zvěře a třeba i při údržbě mysliveckých zařízení a nebo obdělávání mysliveckých zvěřních políček. A našlo by se mnoho dalších využití. Závěrem chci poděkovat firmě Australia export import, s. r. o. za zapůjčení stroje EMU tractor 500, opravdu nerad jsem ho vracel.
Karel DOLEŽEL

Technická data
Emu tractor 500
motor: kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec
objem: 493 ccm
kompresní poměr: 10,2: 1
výkon: 24 kW při 6500 ot. /min. (model EEC 15 kW)
točivý moment: 38, 8 Nm/ 5500 ot/min. (model EEC 30 Nm/ 4500 ot. /min. )
plnění motoru: karburátor - MIKUNI C 36 průměr 87, 5 mm
převodovka: variátor s ozubeným řemenem a ruční řadicí pákou na různé převodové poměry H, L, R, N
zapínatelný pohon: 2x4 či 4x4 s uzávěrkou zadního diferenciálu
odpružení: nezávislé vpředu i vzadu pomocí výkyvných ramen (
vzadu zdvojené montáž tlumičů pérování.)
startér: elektrický
brzdy vpředu/vzadu: hydraulické kotoučové (vpředu vzduchem chlazené)
brzdná dráha: bez zatížení při V - 30 km/h 4 m / při V - 50 km/h 9 m
rozvor: 1730 mm
světlá výška: 210 mm
výška sedaček: 880 mm (vybavené bezpečnostními pásy)
suchá hmotnost: 550 kg
rozměry dxšxv: 2600 x 1280 x 1960 mm
přední a zadní nájezdový úhel: 47 stupňů / 82 stupňů
korba: sklápěcí za pomoci elektrického čerpadla, úhel sklonu 49 stupňů
nosnost korby: asi 400 kg
pneumatiky vpředu/vzadu: AT 25 x 8 - 12/ AT 25 x 10 - 12
objem nádrže: 27 l
el. soustava: 12 V, generátor o výkonu 325 W
cena: 199 900 Kč vč. DPH - cena je včetně silného navijáku a litých kol, dále je v ceně tažné zařízení a přední okno se stěračem a je zde i přehrávač MP 3.
Prodejce dodává i spousty užitečných doplňků.



vychází v 7:41 a zapadá v 16:45 vychází v 9:16 a zapadá v 19:24 Nákupní košík 0
 
Zpracování dat...