Časopis Myslivost

12 / 2011

Toyota Land Cruiser GRJ71 - Formule off-road

Myslivost 12/2011, str. 88  Jiří Kaloč
Užitková Toyota Land Cruiser série 70 Heavy Duty se sice vyrábí již 27 let, ale ve svém segmentu stále představují absolutní špičku. Vyzkoušeli jsme si atraktivní krátký, na našich silnicích ne tak obvyklý model s plátěnou střechou poháněný výkonným zážehovým šestiválcem 4,0 litru.

 

Vypadá tak trochu na první pohled jako veterán, ale přitom se jedná o zbrusu nový automobil. Na evropských silnicích spíše potkáte ferrari nebo lamborghini než tenhle unikátní off-road. Po Česku v létě jezdil jeden jediný a nám se do ruky dostal prostřednictvím plzeňské firmy Dajbych, která se na prodej těchto vozidel specializuje. Land Cruisery série 70 se vyrábějí v Japonsku a většina produkce na export míří do Austrálie nebo na Arabský poloostrov a přilehlé oblasti. Do Evropy se tyto automobily dostávají pouze prostřednictvím specializovaných firem a prakticky je nenajdete v oficiální síti dealerů Toyoty.

Užitkové off-roady však jsou i v civilizované Evropě protkané nejhustší sítí silnic na světě stále potřeba, a proto zde nachází uplatnění i tento model, který je vlastně přímou konkurencí pro Land Rover Defender, Mercedes třídy G Professional nebo španělskou Santanu. A protože myslivci a lesáci jsou právě tou skupinou, kterou by mohlo oslovit takovéto vozidlo, třeba nebude námi testovaný kus nadále jedináčkem na našich silnicích.

Krátký GRJ71 je pomyslnou třešničkou na dortu celé modelové řady Land Cruiser série 70. Podle evropským norem se jedná o dvojmístný automobil, protože na podélných sklopných lavicích chybějí bezpečnostní pásy, a tak se zde podle vyhlášky nesmí převážet lidé. Na první pohled se zdá, že je to jen další z karosářských variant série 70, jenže pod dlouhou přední kapotou nenajdete tradiční řadový šestiválcový turbodiesel 4,2 litru, ale atmosféricky plněný zážehový šestiválec o zdvihovém objemu 4,0 litru s variabilním časováním zdvihu ventilů (VVT-i). Ten měl premiéru v Land Cruiseru 120 a najdete jej například také v retromodelu FJ Cruiser.

V Land Cruiseru GRJ71 dosahuje největšího výkonu 167 kW a točivého momentu 360 N.m, který se na zadní nebo všechna kola dostává prostřednictvím pětistupňové ručně řazené převodovky. Hned po nastartování je skoro nemožné se do této kombinace nezamilovat. Ušlechtilé dunění šestiválce zaplní po decentním pohlazení plynového pedálu interiér vozidla a rozléhá se také do širokého okolí.

Celé tohle představení získá ještě další rozměr, když necháte střechu z pogumovaného plátna v zadním prostoru nebo ještě lépe doma v garáži. Sundání a opětovné nandání střechy není nic jednoduchého. Nejlépe bych to přirovnal ke stavění stanu, přičemž není třeba studovat předtím podrobně návod. Stačí chvilku přemýšlet, jak a kde je plátno uchyceno, a trubková konstrukce střechy automobilu se pomalu ale jistě dostává na denní světlo. Proto když vás na cestách náhle přepadne déšť, smiřte se s tím, že zmoknete dříve, než se vám střechu podaří nasoukat na tyče a připnout na plechové díly karoserie.

Použité materiály v interiéru naštěstí dokazují, že vnitřek landcruiseru nebude háklivý na nějakou tu dešťovou kapku. Jízda v otevřeném off-roadu však patří mezi výjimečné zážitky. Pokud je plachta nad vámi, máte v rychlostech nad 100 km/h z nárazů větru pocit, že vám někdo mlátí baseballovou pálkou do střechy. Když je pak dole, lidé s delším porostem hlavy rychle shánějí čepici, která však na hlavě musí držet opravdu pevně. Mezi nezapomenutelné zážitky patří i jízda po dálnici s ručičkou rychloměru oscilující před hodnotou 180 km/h. Já vím, u nás se to samozřejmě nesmí, jenže v tomto případě je to neobyčejně opojné. I když to vypadá, že okolo vás řádí minimálně vichřice, myšlence na zašlápnutí pedálu plynu do podlahy se jen těžko ubráníte i pod hrozbou, že vás přitom přistihne policejní passat, a s vědomím, že spotřeba paliva dávno překročila hranici 20 litrů na 100 km. Pokud na silnici netlačíte příliš „na pilu“ a jízdu si užíváte (na překročení příjemné cestovní rychlosti 120 km/h vás ostatně upozorní akustický signál i kontrolka na palubní desce), spokojí se tahle toyota s 13 litry na 100 km, což je celkem očekávaná hodnota.

Přes můj obdiv k silničním výkonům se toyota tak jako tak stejně mnohem lépe cítí a chová v terénu. S ohledem na užitkový původ má Land Cruiser GRJ41 vpředu i vzadu tuhé nápravy odpružené vinutými pružinami (vpředu) a listovými péry (vzadu). Vpředu pak najdete kotoučové brzdy, vzadu stačí bubnové.

Land Cruisery série 70 Heavy Duty nemají mezinápravový diferenciál, při normální jízdě jsou poháněna pouze zadní kola a přední můžete přiřadit prostřednictvím přídavné páky vedle páky pětistupňové převodovky. K dispozici je pochopitelně i terénní redukce (2,295:1) a v případě opravdové nouze má landcruiser ve standardní výbavě ještě stoprocentní závěr zadního diferenciálu.

Na všechny elektronické pomocníky u tohoto automobilu zapomeňte, zde máme co do činění s ryzím tréňákem, který si opravdu na nic nehraje. Jízdní vlastnosti jsou překvapivě velmi dobré a odpružení není ani příliš měkké, ani extrémně tvrdé. Prostě tak akorát, aby se automobil v terénu nerozhoupal a maximálním způsobem tlumil nerovnosti. Zkřížení náprav je sice díky krátkému rozvoru a tuhým nápravám nadprůměrné, ztrátu kontaktu s povrchem však toyota kompenzuje za všech okolností výkonným motorem, který má vždy „po ruce“ dostatek točivého momentu a s 1880 kg těžkým automobilem cvičí až neuvěřitelně. Stačí přidat trochu plynu a přehoupnete se (nebo doslova přeletíte) přes každou hranu. Zejména výjezdy ostrých svahů si lze opravdu užívat.

V terénu nelze Toyotě GRJ71 opravdu nic vytknout, snad jen redukce by možná mohla být ještě o něco kratší, aby se automobil na první rychlostní stupeň plazil extrémními pasážemi ještě o něco pomaleji…

Interiér se od 80. let minulého století měnil jen v detailech, takže čekejte typickou atmosféru japonských automobilů té doby s lacinými, ale odolnými světle hnědými plasty a klasickou hranatou palubní deskou. Dobu vzniku dokresluje i tovární audiosystém s otvorem pro klasické magnetofonové kazety a diodové digitální hodiny. Bezpečnostní výbava je také minimální, na airbagy rozhodně zapomeňte. Na druhou stranu je ergonomie ovládání velmi dobrá, nechybí jednoduchá klimatizace a docela pohodlná na delší cesty jsou i obě přední sedadla.

Pokud nejste příliš zhýčkaní, za volantem tohoto landcruiseru by vám nemělo nic chybět, všechno navíc působí velmi bytelně a odolně. Mezi opravdu „kouzelné doplňky“ pak patří „přídavná nádrž“ v podobě kanystru usazeného na zadních dveřích vedle rezervního kola a uchycená jednoduchým popruhem…

Toyota Land Cruiser GRJ71 je užitečný pomocník do nejdrsnějších podmínek a zároveň obdivuhodný automobil, který fascinuje svými schopnostmi a nadchne projevem. Jeho kouzlo spočívá v úžasné jednoduchosti klasické terénní techniky ve spojení s moderním zážehovým motorem. V době záplavy hybridů a elektromobilů možná tento landcruiser působí jako dinosaurus z jiné doby, ale díky za něj…

Pro více informací si můžete napsat na lc7series@dajbych.cz.

Text a snímky Jiří KALOČ

 

Základní technické údaje

 

Toyota Land Cruiser GRJ71

 

Typ motoru: zážehový V6

Zdvihový objem: 3956 cm3

Vrtání x zdvih: 94,0 x 95,0 mm

Kompresní poměr: 10,4:1

Výkon: 167 kW (228 k)/5200 1/min        

Točivý moment: 360 N.m/3800 1/min

Převodovka:             pětistupňová ručně řazená s terénní redukcí (2,295:1)

Stálý převod: 4,31

Systém pohonu: Přiřaditelný pohon všech kol závěr zadního diferenciálu

Rozvor: 2310 mm   

Délka x šířka x výška: 4080 x 1770 x 1935 mm

Průměr zatáčení: 11,4 m

Palivová nádrž: 90 l

Pohotovostní hmotnost: 1880 kg

Celková hmotnost: 2800 kg

Hmotnost brzd. Přívěsu: 3500 kg

Pneumatiky:             LT265/70 R17 Goodyear Wrangler Duratrac

Brzdy p/z: kotoučové ventil./bubnové

Zavěšení kol: Vpředu i vzadu tuhá náprava, vpředu vinuté pružiny, vzadu listová pera

Nejvyšší rychlost: 175 km/h

Spotřeba: asi 13,5 l/100 km

Emise CO2: 335 g/km

Světlá výška: 230 mm

 

 

 

vychází v 5:15 a zapadá v 20:57 vychází v 23:40 a zapadá v 10:43 Nákupní košík 0
 
Zpracování dat...