CZUB Tour – pravidla hlavního závodu

| Diskuzní fórum
V roce 2017 pořádá ČMMJ ve spolupráci s Českou zbrojovkou, a.s. seriál čtyř střeleckých soutěží ve střelbě kulovou zbraní. Každá soutěž se bude skládat ze dvou částí – z hlavního závodu ve střelbě běžícího kňoura, který bude průběžně vyhodnocován a výsledky tří nejlepších závodů dají konečné celoroční skóre střelce, a ze závodu vedlejšího, který bude v duchu praktické lovecké střelby.
Vedlejší závod je individuální, pro každou soutěž se bude poněkud lišit, výsledky se nesčítají. 
Pojďme nyní alespoň stručně popsat pravidla hlavního závodu, aby zájemci o účast měli čas se připravit.

Popis disciplíny:  Střelec střílí na pohyblivý terč kňoura na průseku kulovou zbraní. Zbraň drží střelec v loveckém postoji a ihned po zavolání může zalícit (nahodit) zbraň. Běžně se střídá běh zprava doleva a zleva doprava. V první položce se začíná terčem zprava doleva, ve druhé pak zleva doprava, aby byl dosažen shodný počet pravých i levých běhů terče. V jedné položce odstřílí celkem pět výstřelů.
Cíl: Naučit střelce správnému postoji, zalícení, vedení pohyblivého terče a kontrolovanému odpálení rány v daném a předem vytýčeném průseku střelby. Tím zvýšit bezpečnost při zacházení se zbraní a jistotu výstřelu do neohroženého prostoru. Dále získání zručnosti a jistoty ve správném předsazení a tím co nejlepšímu zásahu zvěře při samotném lovu a zabránění tak postřelení či minutí zvěře.
Terč: papírový, s vyznačením bodovaných polí, v podobě běžícího kňoura. Terč je v souladu s pravidly FITASC pro loveckou kombinaci
Poloha / opora: Střílí se vestoje bez opory.
Vzdálenost: 50 metrů
Šířka průseku: 10 m
Rychlost: 4 m/s (čas průjezdu průsekem 2,5 sekundy)
Počet výstřelů: 2x5 výstřelů, tedy celkem 10 výstřelů (maximální bodový zisk 100 bodů).
Zbraně a mířidla: Střílí se loveckou kulovnicí ráže 222 až 9,3. U samonabíjecích zbraní je podmínkou nabíjení každé rány jednotlivě. Váha zbraně je neomezená. Optika bez omezení zvětšení.
Vlastní průběh: Všichni střelci odstřílí jednu položku (5 výstřelů) a pak opět ve stejném pořadí odstřílí střelci položku druhou. Při shodném výsledku o 1. až 3. místo se bude konat rozstřel, a to tak, že si střelci vylosují pořadí a každý střelec střílí dvě rány (jednu zprava a druhou zleva) do rozhodnutí systémem KO.

Ostatní ustanovení:      Střílí se podle platného Střeleckého řádu ČMMJ a mezinárodních pravidel FITASC pro loveckou kombinaci kromě pravidel upravených shora. Podmínkou pro vyhodnocení střelce je členství v ČMMJ, z.s.

Vyhodnocení: Hlavní a vedlejší závod jsou hodnoceny odděleně. Absolutní vítěz: střelec s maximálním bodovým součtem výsledků obou položek.

Několik doplňujících dotazů k oficiálním pravidlům

Tolik stručný výtah pravidel CZUB Tour. Pro jistou jsem se ale požádal autora pravidel, člena Střelecké komise ČMMJ, Bedřicha Jonáše, kromě jiného také předního střelce loveckých střeleckých disciplín, o odpovědi na několik upřesňujících dotazů.

Co mám dělat, pokud nejsem členem ČMMJ? Například jsem Slovák nebo jiný cizinec. Mohu se vůbec závodu zúčastnit?
Závodu se zúčastnit můžete, vaše jméno se objeví ve výsledkové listině, ale nebudete vyhodnocen. V doprovodném závodě vyhodnocen budete, pokud jednotlivé propozice neurčí jinak. V případě, že jste cizí státní příslušník, tak se závodů můžete zúčastnit bez omezení.

Rychlost 4 metry za sekundu odpovídá u divočáka spíš celkem poklidnému klusu. V plném úprku běží černá rychlostí i dost přes 10 metrů za sekundu. Proč se tedy střílí na tuto rychlost?
Přidrželi jsme se mezinárodních pravidel FITASC a hlavně toho, jak jsou vybudované střelnice. Bohužel čtyři střelnice s možností volné volby rychlosti běhu terče nemáme k dispozici. A my chceme, aby pravidla hlavního závodu byla pro všechny čtyři letos otevřené soutěže stejná. V minulosti se střílelo na kňoura běžícího dvěma rychlostmi, ale ty 4 metry za sekundu jsou ta vyšší rychlost. Takže dokud se nezmění technické vybavení střelnic, musíme střílet podle toho, na co jsme vybaveni.

Mohu střílet i přes otevřená mířidla?
Ano, je možné použít jakýkoliv zaměřovač, pokud je v souladu se zákonem, tedy i kolimátor nebo zaměřovací dalekohled, ale také třeba dioptrická mířidla. Není ale možné použít laserový zaměřovač.

Mohu použít kulovnici s úsťovou brzdou?
Pravidla FITASC ji nepřipouštějí, ale protože v ČR to není zakázaný doplněk zbraně, budeme ji tolerovat. Zdůrazňuji, budeme tolerovat úsťovou brzdu, nikoliv zařízení s funkcí tlumiče zvuku výstřelu, který není v ČR legální.

Mohu si nechat na zbrani řemen? Je možné použít střelecký řemen?
Ne.

Co je myšleno „nabíjení každé rány jednotlivě u samonabíjecích zbraní“?
Před každým výstřelem nabíjí střelec do zbraně pouze jeden náboj. Zda jej bude nabíjet přímo do komory nebo pomocí zásobníku, je na jeho rozhodnutí. Toto ustanovení vychází ze snahy omezit riziko nekontrolovatelné dávky v případě technického selhání zbraně – například prasknutí přerušovače.

Musím střílet stejnou zbraní hlavní i vedlejší závod? Musím střílet na všech soutěžích stále stejnou zbraní?
Pro hlavní i vedlejší závod můžete použít různé zbraně stejně jako na jednotlivých soutěžích. Teoreticky můžete použít dvě zbraně i v jednom závodě, pro každou položku jinou.

Proč je připuštěna ráže 222 a 223 Rem? Svým výkonem splňují podmínky pro lov černé jen ve vybraných laboracích. Bude se kontrolovat výkon střeliva? A proč naopak nejsou připuštěny například ráže 45–70 Government, kterou čím dál častěji na naháňkách potkáváme?
Opět jsme se přidrželi pravidel FITASC. Malé ráže připouštíme proto, abychom neodradili sportovní střelce, kteří mnohdy právě tyto ráže používají. Horní omezení přijaté ráže vycházelo opět z pravidel FITASC, a také z toho, že ne každá střelnice umožňuje používání vysokovýkonných tropických ráží.

Děkuji za rozhovor a přejeme hodně střeleckých úspěchů
připravil Martin HELEBRANT

Časopis Myslivost - Aktuální číslo

vychází v 6:51 a zapadá v 18:51 vychází v 12:10 a zapadá v 21:44 Nákupní košík 0