Vítáme vás na stránkách Okresního mysliveckého spolku v Jičíně.
Zvěř a lidé se vyvíjeli na naší planetě po dlouhou dobu ve vzájemné shodě. Příroda, ve které naši předkové žili, nedopustila díky své tvrdosti, aby se některý živočišný druh, tedy i člověk, přemnožil. Změna ve vztahu člověka k přírodě nastala v mladší době kamenné, to je asi před 10 000 lety. V té době se naši předci dostali již na takový stupeň vývoje, že byli schopni si ochočit psa, ovce, koně, tury a také pěstovat obilí. Člověk jako živočišný druh přestává žít v souladu s ostatními živočišnými a rostlinnými druhy a stává se z něho bezohledný kořistník. Výrazný nárůst početnosti lidské populace od počátku našeho letopočtu znamenal katastrofu ve vztazích člověka a celé přírody, tedy i ve vztahu ke zvěři. To znamenalo již počátkem našeho letopočtu zvýšený lovecký tlak a postupné snižování stavů zvěře, které vedlo až k vyhubení některých druhů. V té době také klesal význam lovu jako doplňku výživy, ale stával se spíše otázkou zábavy vyhrazené panovníkovi.
Člověk zaujal díky svým duševním a technickým schopnostem místo na vrcholu potravní pyramidy začal vyvíjet stále silnější kořistnický tlak na přírodní zdroje.Tato situace vedla k prvním opatřením zaměřeným na ochranu zvěře a počínaje 14. stoletím dochází k postupné přeměně lovectví a myslivosti, jejíž náplní je především ochrana zvěře a péče o ni. Při cestě za poznáním podstaty myslivosti jsme dospěli k racionální činnost zaměřenou na chov a ochranu zvěře, spojenou s ochranou jejího životního prostředí, kde lov znamená náhradu přirozeného výběru, a využívání reprodukční schopnosti zvěře.
Filozofie myslivosti
-
Lov lze chápat pouze ve spojení s činností zaměřenou na zachování a racionální chov zvěře, opírající se o vědecké poznatky.
-
Myslivec musí znát a zvažovat důvody své činnosti, respektovat zachování biologické rovnováhy, být aktivním ochráncem přírody a všech jejích součástí.
-
Lov slouží a ospravedlňuje se jen tam, kde přispívá k udržení rovnováhy v přírodě.
-
Lov dává člověku možnost usmrcovat zvěř. V důsledku toho se stává i velkou lidskou zodpovědností.
-
Myslivec musí přísně dodržovat a zachovávat etiku lovu.
-
Lov není přípustný bez specifického zákonodárství.
-
Bez dodržování těchto zásad není člověk myslivcem, ale pytlákem.