Už asi nejen čtenáři Myslivosti zaznamenali, že se připravuje nová myslivecká televize. V Liberci ji připravuje tým vedený Janem Punčochářem, majitelem místní regionální televize RTM+, kterého si možná mnozí pamatují také jako redaktora a novináře televize Prima. A protože by měla „myslivecká televize“ začít vysílat symbolicky na svátek patrona myslivců sv. Huberta v neděli 3. listopadu, požádal jsem pana majitele o rozhovor.
Kdy a jak vznikl nápad vytvořit televizi pro myslivce?
On se ten nápad nabízí vlastně sám. V Evropě existuje podobných televizí celá řada, zatímco v Česku televize určená pouze myslivcům chyběla. Celkově si myslím, že v komunitních televizích, tedy takových, které vysílají pro konkrétní skupinu diváků, je budoucnost televizního vysílání. A my jsme v tomhle směru průkopníci, alespoň tady u nás.

Mnozí vás znají jako tvář z televize Prima, ale neznají vás osobně. Prozradíte, prosím, něco ze soukromí, jaký máte vztah k přírodě, zvěři, myslivosti, jak získáváte znalosti o myslivosti
Moje rodina není myslivecká, ale spíš turistická, takže jsem v přírodě sice do jisté míry vyrůstal, ale myslivec nejsem. Do televize Hunter přináším hlavně televizní zkušenost a myslivost se učím za pochodu. Kromě toho mám v týmu několik lidí, kteří myslivostí doslova žijí, a ti už mi toho hodně předali.
A můžete uvést, alespoň stručně, vaši předchozí profesní dráhu? Dělal jste třeba někdy v minulosti reportáž o myslivcích a myslivosti?
Už od mala jsem měl blízko k médiím, první časopis jsem založil tuším v sedmé třídě, a na gymnáziu to pak bylo několik dalších. Ještě během střední školy jsem začal externě spolupracovat s Ústeckým deníkem, pak jsem prošel několika stanicemi Českého rozhlasu a v roce 2009 jsem nastoupil do televize Prima, nejdřív jako zástupce šéfredaktorky a poté jako šéfproducent zpravodajství. Také jsem tam moderoval politickou diskusi Partie. Před čtyřmi lety jsem si pořídil regionální televizi v Libereckém kraji a dnes tedy rozjíždím televizi pro myslivce.
Vzhledem k minulé profesi – překvapila vás nějak specifika při natáčení mysliveckých témat?
Ta hlavní odlišnost se týká lidí. V posledních letech jsem pracoval převážně s politiky, tedy s lidmi, kteří mluví rádi a mají potřebu rozhovor opanovat. S myslivci je to často jiné. Mívají špatné zkušenosti s médii, takže si musíme budovat úplně nový vztah, přesvědčovat je, že jim rozumíme a že děláme televizi pro ně, a ne proti nim. Ale musím říct, že se vesměs setkáváme s pozitivní zpětnou vazbou a že nám řada myslivců drží palce.

Na jakou cílovou skupinu posluchačů se chcete zaměřit a koho chcete hlavně oslovit? Kdo si myslíte, že by měl být vaším typickým divákem?
Každý, kdo má k myslivosti pozitivní vztah, nebo ho alespoň zajímá. Snažíme se tu televizi budovat na co nejširší základně, tak, aby si tam každý našel to své. Ale je to běh na dlouhou trať.
Kde a jakým způsobem mohou novou televizi posluchači naladit a sledovat.
Především na našich webových stránkách www.huntertv.cz. Jednáme ale také s kabelovými operátory, aby nás zařadili do svých nabídek, a pevně věřím, že v tom budeme úspěšní. Postupně budeme informovat o nových možnostech a doufám, že náš program si budou posluchači aktivně vyhledávat.
Zkuste tedy posluchače nalákat, aby si zrovna Hunter TV naladili. Jaké bude vysílací schéma, jaké máte připraveny rubriky, zaměření programových bloků, na které zajímavé pořady chcete diváky pozvat, kolik témat bude od nás a kolik ze zahraničí?
Programové schéma je hodně volné, hlavní pozornost věnujeme času mezi 18. hodinou a půlnocí. Tam diváci najdou proud rozhovorů a reportáží z lovů a honů, návštěvy mysliveckých spolků, obor, pořady z nejrůznějších nejen mysliveckých akcí. Chceme představovat zajímavé osobnosti české myslivosti, věnovat se aktuálním tématům. V současné době všechny pořady vyrábíme sami, do budoucna ale počítám i s menším množstvím akvizic především ze Slovenska. A schéma budeme postupně rozšiřovat, nápadů na nové pořady máme celou řadu.
Jaký bude poměr dokumentů, reportáží, rozhovorů? Jak je vůbec těžké vyvážit programovou skladbu v myslivosti, která je multidisciplinárním oborem?
Nedáváme si žádná předem svazující pravidla. Televize je a vždycky bude živý organismus, který bude reagovat na to, co se bude divákům líbit. Najít vyváženou skladbu snad ani nejde, chceme si s tím hrát. Samotná šířka témat je ale hrozně moc zajímavá a dává nám spoustu podnětů.
Chcete kromě myslivosti zabrousit i do lesnictví, ochrany přírody, rybářství a nebo jiných příbuzných oborů?
Tahle témata spolu hodně souvisí a já budu rád, když naše televize přispěje k větší diskusi a spolupráci všech, kteří se nějak starají o českou krajinu. Stěžejní ale pro nás jsou a vždycky budou myslivci a vše, co jim dělá radost nebo je trápí.
Kolik lidí vlastně tvoří tým připravující novou televizi, budete nabírat nové pracovníky, moderátory, kameramany, …?
V současné době je nás osm, kromě mne Bára Máchová, která mi jako zkušená šéfredaktorka z několika regionálních televizí pomáhá od začátku s dramaturgií, redaktorky Kristýna Kloučková, pro kterou je to první televizní zkušenost, ale myslivostí žije ve dne v noci, a Zuzka Kábelová, která je zkušená televizní reportérka a teď konečně točí přímo o svém koníčku, produkční Patricie Stránská, pro kterou je to také první televizní zkušenost, ale je velmi šikovná produkční. Dále kameramani a střihači Aleš Klíbr, Ondra Novotný a Martin Petráš. To je nejužší tým. S obchodem mi pomáhá kolegyně Petra Krugerová z mé regionální televize. Do tvorby programu se různými způsoby zapojí také herci Václav Helšus a Ivan Vyskočil.
Nejen mně je jasné, že rozjet televizní kanál není vůbec jednoduché a hlavně není vůbec levné. Můžete uvést alespoň rámcově, jak se taková televize financuje? Máte sponzory, partnery, jak chcete takový projekt rozjet a finančně zabezpečit?
Hunter je asi nejsložitější televizní projekt, který jsem kdy rozjížděl, ale stejně tak musím říct, že mi dělá obrovskou radost. Stejně tak mě těší, že se líbí i lidem, se kterými o něm mluvím. Hodně nám třeba fandí a podporuje nás syn jedné z našich hereckých hvězd, miliardář Jakub Vyskočil. To, že dokážete přesvědčit a nadchnout někoho, kdo je ve svém oboru takhle úspěšný, to mě prostě hřeje u srdce.
Jak těžké bylo najít první témata a osobnosti pro natáčení? Mohou posluchači dávat tipy a náměty? Jakým způsobem?
Asi nejtěžší bylo na začátku přesvědčit lidi, se kterými budeme točit. Témat přináší myslivost celou řadu. Ale jak už jsem říkal, myslivci mají vesměs hodně špatnou zkušenost s novináři a ještě horší s televizí. Takže opravdu nejtěžší je přesvědčit je, že s nimi natočíme hezký pořad, který se bude líbit. Snad se nám to daří. Na tipy a náměty od diváků se už teď těším, potřebné kontakty jsou na našich webových stránkách. A otevřeni jsme všem podnětům.
Jak obtížné je získávání záběrů z přírody? Máte jich dost? Budete přebírat i pořady a záběry jiných autorů?
Vezměte si, že televize vysílá 24 hodin denně. I když se některé bloky opakují, i když zapojujeme i webkamery, potřeba krásných záběrů přírody a hlavně zvěře je prakticky neukojitelná. Takže i když máme záběrů hodně, nikdy jich nebudeme mít dost. Ale to asi žádná televize.
Jak je obtížné pokrýt celou republiku a množství akcí, které se v myslivosti dějí? Uvažujete třeba do budoucna o zřízení regionálních redaktorů a štábů?
V tomhle máte jako časopis velkou výhodu. Prakticky každý vám odněkud může poslat text, který lehce upravíte a můžete ho otisknout. Televize potřebuje přinejmenším zkušený hlas a hezké obrázky. Takže spíš počítám s tím, že pro některé akce do budoucna zapojím kolegy z dalších regionálních televizí. Zatím ale natáčení po celé republice zvládáme v našem malém týmu, i když to někdy znamená, že naše štáby tráví celý víkend v terénu.
Zkuste na závěr zformulovat to, jak by měla podle vašich představ vypadat Hunter TV třeba za pět či deset let
Především pevně věřím, že v té době budeme vysílat a že budeme oblíbeným partnerem všech českých a slovenských lovců, myslivců a milovníků přírody. Že je dokážeme pobavit, inspirovat, odreagovat je. A hlavně že nás to všechny bude dál bavit tak jako teď.
Takže držme palce, aby nová myslivecká televize přinášela posluchačům zajímavé informace, poučení i pohodu, aby si nalezli cestu k obrazovkám nejen myslivci, ale i nemyslivecká veřejnost, aby poznala, co obnáší pojem česká myslivost. Určitě je v dnešní rozjitřené době pozitivní propagace myslivosti více než potřebná.
připravil Jiří KASINA