ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Časopis Myslivost

Prosinec / 2019

Poctivá (stará) škola?

Myslivost 12/2019, str. 66  Jiří Kasina
Tentokrát to začalo opravdu neobvykle. Měl jsem si k týdennímu testu vyzvednout nový pickup Mitsubishi L200. Leč ráno, v dobu obvyklé zápůjčky na týdenní test, auto připraveno nebylo. Přijďte následující den, připravíme místo toho ASX ve čtyřkolce s automatem, to bude pro myslivce taky dobrý. A druhý den sice bylo Mitsubishi ASX, ale ve dvoukolce s manuálem a na letních gumách! Omlouváme se, tak se prosím aspoň svezte, když tak ani nemusíte pro myslivce ten test psát. Vzal jsem, odjel jsem, pravda trochu rozpačitý, třeba tedy ani test psát nebudu muset. Jak jsem se mýlil! Ale popořadě.
 
Mitsubishi ASX je crossover této japonské značky, který leccos pamatuje, vždyť prvně byl představen už v roce 2009. Za tu dobu prodělal ale jistý vývoj jak z hlediska motorizace, pohonu, tak i vzhledu. V poslední faceliftované verzi přijíždí na náš trh  jen s jedním motorem – benzínovým dvoulitrem 2,0 MIVEC o výkonu 110 kW / 150 k s pětistupňovou manuální a nebo automatickou převodovkou CVT, ve dvoukolce a nebo ve čtyřkolce, to vše ve třech výbavách.
Výrazně byla přemodelována hlavně přední část, od A sloupku dopředu je prý vše nové a s jinou vnitřní strukturou, kapota je znatelně vyšší, úzké LED světlomety a vertikálně postavené blikače a mlhovky společně s bohatě hromovanými lištami ve tvaru jakéhosi X dodávají přídi agresívní nepřehlédnutelný výraz. Vše doplňuje sportovně tvarovaná dolní část nárazníku. Kdeže je předchozí unylost a usedlost. Příď s masivním chromováním automobilka nazývá dynamický štít (Dynamic Shield) a je výsledkem snahy značky nabídnout výraznější design než dosud.
Vzadu se už tolik invence nenašlo a zásadní změny se neudály, jen dolní část nárazníku dostala také fešácké tvarování, velmi hezká je nová grafika zadních lamp využívající moderní led technologii.
Základní tvar vozu s krátkou zádí a dlouhou přídí se nezměnil, milou drobností je žraločí ploutvička antény na konci střechy.

PB030258.JPG

Do ASX se pohodlně nasedá na výše uložené polohovatelné sedačky se solidním bočním vedením, multifunkční (telefon, radio, tempomat) kůží obšitý volant padne do ruky, velmi dobře jsou čitelné budíky ve výrazných tubusech s informačním displejem mezi nimi. Přepracován byl prostřední palubní dotykový displej ukazující volby radia, volby telefonu, navigace a dalších údajů, doslova super je zobrazení obrazu zadní kamery, naopak ne zrovna šikovná pro evropské prsty jsou poměrně drobná dotyková místa voleb třeba v navigaci a nebo u telefonních voleb. V zapůjčeném voze byla ale jen základní výbava, ve vyšších specifikacích jistě přibudou i další volby. Drobnou pozorností pro řidiče je velmi aktivní (ale zase trochu moc hlasité)  upozornění navigace na blížící se radar a nebo měřený úsek.
Je dobře, že zůstaly zachovány mechanické kruhové ovladače topení, větrání a klimatizace, své místo před řadicí pákou mají i dvě zásuvky a tlačítko vypínání funkce stabilizace a pro mne otravného systému start stop.

PB030224.JPG

Trochu nezvyklou je pak poloha páky ruční brzdy na středovém tunelu na straně ke spolujezdci, vybrání pro kelímky s nápoji pak k řidiči.  Už vidím, jak si kelímek s kafem či kolou vyleju při prvním řazení pod nohy. Naopak příjemná je střední loketní opěra s velkým úložným prostorem uvnitř.
Řidiče i spolujezdce obklopují sice běžné, ale docela hezky měkčené plasty, vcelku velký je úložný prostor před spolujezdcem, chyběla mi snad jen schránka na sluneční brýle nad zpětným zrcátkem, stejně tak i odkládací kapsy ve dveřím by mohly být trochu větší.
Trochu rozčarováním byla pro mne zadní dělená sedačka, která má trochu moc vzpřímené opěradlo, ale hlavně docela krátké sedáky podpírající sotva půlku stehen. Daní za letitou konstrukci je i úzký výkroj zadních dveří v nohách, jakmile ale nasoukáte chodidla do kabiny, ani náhodou místem nestrádáte, jak před koleny, tak hlavně nad hlavou je místa dostatečně. Ve všech dveřích jsou elektricky stahovatelná okna.
Naprosto uchvacující jsou rozměrná zpětná zrcátka, která se na ASX snad dostala z náklaďáku, lepší výhled dozadu jsem asi v jiném osobáku zatím neměl. Pihou na kráse je, že v nižší výbavě nejsou zrcátka ani sklopná, ani vyhřívaná. O co více ale vidíte jimi, o to méně vidíte zpět vnitřním zrcátkem přes malé zadní okno, navíc stíněné zadními opěrkami.

PB030215.JPG

České řidiče tradičně zajímá nákladový prostor. V Mitsubishi ASX nenajdete náhradní kolo, supluje ho opravná souprava, hever a další drobnosti ukryté v brašně za levým podběhem. Kufr je proto hluboký 58 cm pod praktickou pevnou poličku, musíte ale překonat poměrně vysokou nákladovou hranu 75 cm zvenku, ale i 17 cm uvnitř! Sundáte-li poličku, po strop máte neuvěřitelných 87 cm místa.
Při nesklopených sedadlech se vám nabízí 488 l nákladového prostoru v délce 80 cm, a 100 cm šíře mezi podběhy, zavazadla budete vkládat vstupním otvorem o šíři 105 cm. Chcete-li převážet objemnější náklad, můžete sklopit dělené sedačky, pak ale bude překážet schůdek sklopených sedadel  o výšce 15 cm, ale získáte zase délku až 155 cm.
Nižší výbava má startování klíčkem, motor pod kapotou přede překvapivě tiše, řadicí páka má možná delší, ale vcelku přesné dráhy pěti rychlostních stupňů. Pro mnohé bude milé to, že při pohledu na silnici před sebou má řidič v zorném poli rohy dlouhé kapoty stále pod kontrolou, stará konstrukční škola s sebou nese slabé, tudíž v pohledu do zatáček nepřekážející A sloupky, naprosto uchvacující je velikánský rejd - 4365 m dlouhé auto s rozvorem 2670 mm se otočí na 5,3 m!
Dalším bonusem je nádherné osvětlení silnice v noci, LED světlomety prosvítí tmu a osvětlí příkopy opravdu perfektně, v dešti zase přijdou vhod stěrače s automatickým cyklováním.
Při jízdě je třeba motor docela vytáčet, do nějakých 2500 otáček je vcelku letargický a i přes svůj dnes už „velký“ objem moc netáhne odspodu. Teprve kolem 3000 otáček se probudí a nejlépe táhne až kolem 4000 otáček, což má ale zase jednoznačně vliv na spotřebu. Nakonec asi i proto je zrychlení 0-100 km/h udáváno výrobcem na 10.2 s, kombinovaná spotřeba je udávána kolem 7 l/100 km, po zkušenostech bude reálná spotřeba asi o litr výše.

PB010009.JPG

Musím konstatovat, že počáteční skepticismus zcela vyvrátily pocity z jízdy. ASX má překvapivě přesné řízení s dobrou odezvou, v zatáčkách se  nenaklání a drží stopu i při ostřejší jízdě. Ale hlavně to utlumení! Poctivá konstrukce podvozku je totiž znásobena koly s dnes už trochu „nemódními“  pneumatikami rozměru 215/70 16R. Vyšší profil gum nádherně tlumí nerovnosti a i na těch nejrozbitějších silnících slyšíte zespodu jen tlumené duté nárazy, které se do kabiny přenáší jen minimálně. Kam se hrabou líbivá moderní auta s nízkoprofilovými „šlupkami“! Toto je prostě auto do nepohody a na naše české okresky! Na dálnici naopak chybí šestý rychlostní stupeň, na dálničním limitu a výše motor trochu zbytečně „moc točí“.
Dvoukolku jsem si do těžšího terénu netroufl poslat, navíc s letními gumami, ale na zablácených polňačkách a kamenitých cestách jsem si užíval a okamžitě jsem si uvědomil, že toto je vlastně auto pro náš venkov. Má dobrou světlost 190 mm, zvláště vzadu slušný nájezdový úhel 31 stupňů (vepředu 20 stupňů) a přejezdový úhel 19 stupňů, pohodlně se do něj řidiči a spolujezdci nasedá, je z něj dobře vidět, nádherně zatáčí, má slušný kufr a je to veskrze bytelné auto.
A za týden, kdy jsem ASX testoval, jsem si uvědomil, kolik jich na českých silnicích potkávám, že je asi pravda, že je to momentálně pro Mitsubishi nejprodávanější model u nás. A bodejď by ne, vždyť ve dvoukolce s pětistupňovým manuálem ve výbavě Inform a se zárukou na 5 let se dá pořídit již za 415 000 Kč, mnou testovaná ASX ve výbavě Invite je k mání za 444 850 Kč a čtyřkolku s automatickou převodovkou můžete mít už za 529 850 Kč.
 
Takže na závěr musím můj počáteční skepticismus zahnat, naopak jsem moc rád, že jsem poznal, co i zdánlivě „obyčejné“ auto umí, odevzdával jsem ho nerad, přirostlo mi rychle k srdci.
Před týdnem jsem se tedy šeredně mýlil, test jsem napsal naopak moc rád. Mitsubishi ASX je sice už trochu stará škola, ale poctivá a na naše poměry velmi dobrá volba pro ty, kteří chtějí zajet na ryby k vodě, na pole k záhumence, lesní cestou na loveckou chatu nebo kouskem louky k lesu na houby, nemluvě o těch, kteří do práce nebo s dětmi do školy dojíždějí do města po věčně rozmlácených okreskách. Prostě auto do českých venkovských poměrů.
Jiří KASINA
Zpracování dat...