Já ano. Respektive jsem o něm poměrně dlouho uvažoval a nemohl se rozhodnout. Nyní už mám jasno a s volbou jsem maximálně spokojený. Rád bych se proto podělil o zkušenosti s čtenáři časopisu Myslivost, kteří možná právě nyní hledají vhodné řešení stejného dilematu.
Nacházím se v téměř modelové situaci – do honitby to mám z místa bydliště asi tři kilometry, bohužel po velmi frekventované silnici. Již řadu let používám k dojíždění a plné spokojenosti jednu z klasik našich myslivců – Suzuki Jimny. Je to skvělý terénní pracant a pomocník. Nicméně má jednu vadu, kterou je malý úložný prostor. Vše jsem si navíc zbytečně zkomplikoval zakoupením verze kabriolet.
Stažená střecha je ve vedrech super a nevypadá špatně. Být mladší, je léto jen moje... Jenže Jimny kabriolet rovná se snížený profil pátých dveří, komplikované nakládání čehokoliv objemnějšího, případně nutnost složitějšího rozepínání a přehrnování části střechy, která tím dost trpí. Přívěsný vozík zase není ideální řešení z důvodu parkování v garáži a běžného používání. Takže nosič na tažné zařízení byl jen otázkou času.
Možností, jak daný problém řešit, jsem viděl několik. Od nejjednoduššího, svépomocně vyrobeného koše, až po profesionální produkt od některého velkého dodavatele. Vše má své pro a proti.
Na jedné straně bude určitě stát cena, kterou jsme ochotni investovat, na straně opačné sofistikovanost řešení projevující se v rychlosti obsluhy, spolehlivosti, nosnosti a zejména v možnosti používat zařízení legálně v běžném provozu.
Nejsem typ spotřebitele, který je při hledání řešení ochoten strávit desítky hodin na internetu, prohlížením recenzí a dlouhým uvažováním. Většinou dám na zkušenost přátel a na první dojem.
Protože se ale tentokrát celá záležitost táhla delší dobu a názory se různily, přece jen jsem pár webových stránek navštívil. Víceméně s úmyslem najít v nabízeném sortimentu nějaký systém, udělat si vlastní představu o možnostech i cenových relacích.
Zjistil jsem však, že v daném segmentu je na trhu nespočet možných řešení, navíc bez pevnější vazby mezi cenou produktu a komfortem používání. Jediné, co se dalo vysledovat, byla skutečnost, že zařízení homologovaná pro provoz na pozemních komunikacích, opatřená rampou se světly a základnou pro umístění SPZ, jsou vesměs k mání v cenových relacích vyšších. To koneckonců nebylo až takové překvapení.
Při finální volbě (vzhledem k použití v myslivosti jsem od samého začátku uvažoval pouze o koupi koše a vůbec neřešil další modulární doplňky pro boxy, lyže nebo kola) se nakonec rýsovalo několik variant.
První z nich se týká způsobu upnutí nosiče na „kouli“ tažného zařízení. Zde máme možnost volit mezi pevným utažením pomocí šroubu s klasickou šestihrannou hlavou (je levnější, nicméně pomalejší a vyžaduje mít k dispozici v pohotovosti klíč) a pákovým upínáním, které je velmi jednoduché (ale zase dražší).
Zde záleží jen na uživateli. Může-li nechat nosič dlouhodobě nasazený, neviděl bych v šroubovém provedení problém, jinak je páka naprosto jednoznačně komfortnější.
Druhou možností volby je, zda se rozhodnout pro levnější pevné vodorovné postavení koše či zvolit variantu sklopnou, která je u páky obvykle automatická, zatímco u šroubu za příplatek. Přestože je koš nesený relativně nízko a nakládání na něj nemusí být ani při těžší zvěři problém, může se možnost sklopení přece jen někdy hodit. Jsme-li v lese sami, můžeme na koš těžší břemeno pouze překulit, zajistit popruhy a pak celý nosič i s nákladem jednoduše zvednout do vodorovné polohy.
Některé nabízené varianty dokonce umožňovaly prázdný koš postavit tak, že je za vozidlem nesený kolmo. Je to samozřejmě zajímavé řešení, protože se při jízdě „naprázdno“ neprodlužuje půdorys vozidla. Nicméně v tomto případě musíme vzít v potaz možné zakrytí SPZ, případně koncových světel a s tím související omezení provozu na pozemních komunikacích.
Nejtěžší rozhodování se zřejmě týká vybavení nosiče rampou pro umístění světel a třetí SPZ. Tento doplněk je totiž spojen s dalším navýšení ceny. S přáteli, z nichž jsou někteří uživatelé podobných produktů již delší dobu, jsme na toto téma vedli několik diskusí. Názory jsou různé a záleží na konkrétních podmínkách daného uživatele, přístupu do honitby a někdy i na odvaze.
Poté, co jsem i v tomto směru lehce zapátral po internetu a zvážil svoje možnosti, jsem dospěl k jednoznačnému závěru - má-li být nosné zařízení plně funkční, chci-li jezdit po veřejných komunikacích v běžném provozu a nemám-li se neustále ohlížet do zpětného zrcátka, musí mít nosič kompletní výbavu a homologaci. Bez ní totiž hrozí správní řízení (blokovou pokutou na místě nelze řešit) začínající „odměnou“ na úrovni pěti tisíc korun s „prémií“ půlročního zákazu řízení.
Zde jen krátké odbočení k pravidlům provozu na pozemních komunikacích, přestože nejsem odborník.
Připojení diskutovaného typu zařízení, případně jeho nákladu, by neměl být obecně problém z hlediska rozměrového, ale vzhledem k zakrytí zadních světel a SPZ. Je mi jasné, že zde do značné míry záleží na druhu vozidla, půdorysu zařízení, přepravovaném nákladu i na umístění tažného zařízení na vozidle. Se subtilním Jimnym to prostě může být komplikace.
Někteří kolegové řeší SPZ v podobě tabulky různého původu s tím, že se třeba nějak na místě domluví. Jak jsem zjistil, někdy tento postup fungoval. Spolehlivě ale jen do roku 2016, kdy začaly dopravní inspektoráty vydávat oficiální třetí SPZ určenou právě také pro nosiče. S jejím vyřízením není žádný problém. Navíc – toto řešení vyjde jen o pouhých dvě stě padesát korun dráž (poštovné nepočítám, takže téměř nastejno), než objednání náhradní plastové „neoficiální“ SPZ vyrobené jinou cestou.
Snad jedinou nevýhodou je to, že třetí SPZ je logicky určena jen k jednomu konkrétnímu vozidlu, chcete-li oficiálně používat nosič na více vozidlech, musíte si zažádat o další SPZ.
Cesta k produktu
V okamžiku, kdy jsem si udělal jasno z hlediska vlastních představ, už pouze zbývalo zvolit vhodnou variantu finálního řešení.
Jak jsem již předeslal, možností bylo mnoho a rozptyl podmínek byl snad ještě větší. Opět zde zapracovala náhoda, která mi do cesty přihrála kontakt na Mohelnickou firmu Automena Czech, s. r.o. nabízející v dané oblasti poměrně široký sortiment od nejlevnějších košů „přes humna jen do lesa“, až po nejvyšší kategorii, kterou jsem po celou dobu hledal a požadoval. Jedná se o nosič s pákovým rychloupínáním, světly, základnou pro SPZ a ochranným rámem na světla.
Po návštěvě webových stránek www.nosicenatazne.cz které na vás „vypadnou“ z běžného vyhledávače po zadání klíčových slov, jsem zbystřil, protože indicie byly jasné. Česká rodinná firma, dodávky přímo od výrobce zaručující mezi ostatními produkty opravdu TOP cenu, dostupný servis, pestrá variabilita možností a do konce dotažený proces homologace zařízení pro provoz na pozemních komunikacích. Více než deset let zkušeností, během kterých se na vývoji zařízení průběžně podíleli aktivní myslivci, kterých je firmě několik, se na výsledku určitě odrazilo.
Co mne o správnosti volby přesvědčilo napodruhé, byl přímý telefonický kontakt (bez otravných přepojovacích automatů), vstřícné férové jednání a nabídka konkrétního řešení po detailním objasnění, co potřebuji, o jaký typ vozu se jedná a jaká mám další omezení.
Zde jen pro ilustraci – naše podzemní garáž nedisponuje zrovna bezproblémovým nájezdem, který do podlahy přechází velmi ostrým zlomem. S některými typy vozů do ní nejsem vůbec schopen zajíždět, protože prodloužené části šasi, zástěrky a speciálně tažné zařízení přicházejí do tvrdého střetu s betonem.
Po ochotné konzultaci s výrobcem jsem tedy zvolil kompletně vybavený typ nosiče, který stojí za představení čtenářům. Snad je pro úplnost - dodávka zboží dorazila v řádu dnů a do dvou hodin od převzetí bylo vše zkompletováno a úspěšně nasazeno na tažném zařízení. Jediné, co muselo počkat, byla třetí SPZ. Pro toho, kdo o nosiči vážně uvažuje, doporučuji proto zažádat o vydání třetí SPZ souběžně nebo i dříve před objednávkou.
Nosič v praxi
Jak jsem již předeslal, je sestavení celého kompletu (upínací zařízení, koš, světla a elektrorozvody jsou dodány odděleně) velmi jednoduché a opravdu intuitivní. Vystačíme si s běžným nářadím. Úsměvná komplikace, která nás nakonec potkala, bylo prohození obou koncových světel. Po uvedení do provozu nám osvětlení SPZ zářilo krásně do stran, zatímco samotná tabulka tonula v temnotě noci.
Rozměry vlastního koše jsou 100×50×11 cm, přičemž na objednání je možné vyrobit zvýšenou verzi. Příjemná je i hmotnost asi 12 kg, kterou jen lehce navyšuje upínací zařízení. Obsluhu, nasazení a snímání zvládne naprosto bez problémů a v pohodě jedna osoba. V případě, že potřebujeme koš přepravit z místa na místo a nechceme jej vozit nasazený, zvládneme jeho převoz i na zadním sedadle obyčejné fabie.
Nasazení na tažné zařízení je u dané verze opravdu jednoduché. Celý komplet se odzadu zasune na „kouli“, jednou rukou podrží ve stranově i horizontálně vyrovnané pozici a druhou rukou se zatlačí dolů páka, která zaretuje přítlačný segment. Pouze při prvním nasazení doporučuje výrobce upravit tuhost upnutí pomocí dvojice šroubů na „imbus“ klíč.
Možnost sklopení nasazeného zařízení je velmi šikovná a oceníme ji nejen při nakládání těžších předmětů. Provádí se zatažením za táhlo, které uvolní z aretačního ozubu čep a koš si zadní linií téměř dosedne na zem. Nejlepší je při tomto procesu konstrukci koše nejdříve rukou nadlehčit, vysunutí čepu je pak snadnější. Po naložení postačuje koš oběma rukama za zadní linii nadzdvihnout a čep sám zapadne na svoje místo.
Při sklopení oceníme další vychytávku, kterou vřele doporučuji v rámci možného rozšíření přiobjednat. Jsou jí dva obloukovité krátké profily, které z vnější strany lemují linii světel a při sklopení nosiče se případně opřou o zem tak, aby nedošlo k poškození plastových světelných boxů. Jako mechanické ochrana těchto prvků budou do jisté míry fungovat i v případě neopatrného couvání, otáčení, při kontaktu s drobnějšími překážkami apod.
Nosnost zařízení je podle výrobce do 200 kg s tím, že schválené zatížení na komunikaci je 60 kg. Zde je ale spíše limitující povolené zatížení tažného zařízení. Bez problémů jsme staticky zvládli zátěž v podobě dvou průměrně hmotných stojících dospělých osob.
Nosič jsme prozatím vyzkoušeli při přepravě drobnější zvěře, jelikož k té velké nemáme až tak běžný přístup. Jako porovnatelnou zátěž jsme staticky opakovaně vyzkoušeli sami sebe (do urostlého kance nakonec nemáme hmotnostně až tak daleko…), v terénu při jízdě pak odpovídající zátěž dřeva a pytlovaného obilí. Nosič „seděl“ tak, jak bylo třeba, a to je z pohledu užitných vlastností zřejmě to hlavní.
Na tomto místě si dovolím ještě malou odbočku související se vznikem kompletu Suzuki Jimny s uvedeným nosným zařízením. Je to koneckonců jediná drobná šmouha na celé jeho kráse. Jimny je subtilní autíčko, jehož zadní dveře se otevírají do strany. Navíc nesou vně umístěnou rezervu. Od vrchní linie tažného zařízení je to po spodní okraj pneumatiky pouhých dvanáct centimetrů prostoru.
V okamžiku, kdy jsem koš poprvé nasadil na tažné zařízení, mi „zatrnulo“ a nevěřil jsem, že dveře vůbec otevřeme. Při zvednutém nosiči se nám to opravdu nepodařilo, protože do kolize s rezervou přichází rukojeť táhla sklápění. Stačí za ni ovšem zatáhnout, spustit konec zařízení k zemi a dveře se bez problémů otevřou. Vzhledem k tomu, že i bez této operace je ale lze alespoň pootevřít například pro vložení batohu do zadní části vozu nebo vyskočení menšího psa, se až o tak zásadní komplikaci nejedná.
Vzhledem k uvedenému bych nicméně apeloval na případné zájemce, aby dobře zvážili, jaký typ upínání nosiče zvolí. Předpokládám totiž, že u šroubového upnutí budou horní linie konstrukčních prvků položené v jiné úrovni, než je tomu u mnou testovaného pákového upínání.
Závěrem
Technický vývoj a pokrok vymyslel mnohé, nejen v oboru myslivosti a nejen věci šikovné. Popsaný nosič na tažné zařízení ale pro myslivce šikovný opravdu je. Poslouží nám stejně dobře při přepravě ulovené zvěře jako při převozu krmiva, palivového dřeva nebo jiného materiálu. Bez nutnosti nakládat vše složitě do vozu a bez nepříjemného efektu znečištění interiéru.
Veškeré nosiče, která firma Automena Czech, s. r.o. nabízí, jsou vyrobeny z železných profilů ošetřených žárovým zinkováním. Tím by měla být zaručena odolnost jak při mechanickém namáhání v terénu, tak i při kontaktu s vodou, barvou ulovené zvěře apod.
Veškeré nosiče lze bez problémů připojit také ke čtyřkolkám. K některým typům se navíc nabízí adaptéry na uchycení jízdních kol, elektrokol, držáky lehčích motocyklů, přepravní boxy apod.
K upevnění nákladu doporučuji použít obvyklé dostupné pomůcky – známé „gumicuky“, pevné stahovací popruhy, případně elastickou síť. Jejich pořízení je pouze drobnou další investicí a určitě rozumným krokem. Manipulace s nákladem a jeho zajištění je s nimi výrazně snazší a efektivnější než prosté přivazování motouzem.
Šikovný český uživatel zajisté přijde na řadu dalších vychytávek, jak s nákladem pracovat. Nás například automaticky napadlo posadit do koše černou plastovou zednickou vaničku, přes kterou jsme přehodili výše zmíněnou síť. V každé prodejně hospodářských potřeb nebo stavebnin ji koupíte doslova za pár korun. Srnec nebo sele se do ní pohodlně vejdou, nikde se za vámi nekomíhají běhy, ani nezůstává dlouhá pobarvená stopa. Stejně tak do ní naložíte a při převozu zajistíte jiný drobný materiál, například při opravách mysliveckých zařízení.
Josef DRMOTA