Některé stroje si na slávu nehrají. Jsou to poctiví dříči, kteří spolehlivě plní úkoly, pro něž byli stvořeni. Když k nám do redakce dorazila na test čtyřkolka s korbou Corvus Terrain DX4, neměla to být žádná exhibice. Podmínky byly jasné: žádné předvádění, ale skutečná práce v honitbě. Corvus měl čelit stejným výzvám jako naše věkem ošlehaná Lada Niva či terénní ATV čtyřkolka.
Měsíc strávený v bahně lužního lesa prověřil tuhle mašinu víc než jakákoli novinářská předváděčka na polní cestě kdesi za městem. A výsledek? Corvus obstál na výbornou, a to i přes několik drobných výhrad.
V bahně a zarostlých cestách
Testování začalo s příchodem deštivého léta, které proměnilo cesty naší honitby v několikakilometrovou klouzačku. Lužní les je domovem nejen pro zvěř, ale hlavně pro všudypřítomné bahno. Navíc jsou cesty hluboko rozježděné kvůli těžbě dřeva a bujná vegetace reagovala na teplé a vlhké počasí doslova explozivně. Své si vyžádala i slepá koryta řeky, která si zadržování letních srážek vzala jako osobní výzvu.
Do tohoto prostředí obvykle vyrážíme s naší legendární Ladou Niva a ATV čtyřkolkou o objemu 800 ccm. ATV sice neprojede přes padlý strom, ale dokáže se obratně proplést skoro kamkoli, kde Niva končí. Má to ale dva háčky: vystavení posádky všem živlům a omezený nákladový prostor. Na ATV čelíte dešti, blátu a bujné vegetaci, takže jste neustále mokří a špinaví. Co se týče nákladu, pojme ATV maximálně jeden pytel krmení nebo ulovený kus zvěře, přičemž vše, co vezete, musí být zabaleno do igelitové plachty, a i tak dostane cestou prachem a blátem „okrasnou povrchovou úpravu“.
Když uvážíte, jaký byl vstupní požadavek na testování, jistě by nejeden z čtenářů začal pochybovat, zda to přece jen nebyl od Agrotec Plus, dovozce Corvusu, přílišný risk – že si budou muset stroj přijet vyzvednout, v lepším případě vcelku, z některého z našich pověstných příkopů. Všechno ale dobře dopadlo a po měsíci vracíme čtyřkolku ve stavu, v jakém jsme ji dostali – jen trochu špinavou.
Kabina a nákladový prostor
Corvus se díky své kabině a korbě brzy stal naším jediným vozidlem, které jsme po dobu prázdnin v honitbě spontánně a s chutí používali.
Charakterem je to stále pracovník s nízkou hmotností, profilovanými koly a automatickou převodovkou CVT, zaměřený na co nejlepší průchodnost terénem.
Největší rozdíl proti ATV představuje uzavřená kabina s dveřmi, která posádku izoluje od prachu, bahna a vegetace. Posádka, ať už jedete s lidským nebo psím kolegou, zůstává v suchu a pohodlí.
Další obrovskou výhodou je velká sklopná korba s nosností 450 kg, navíc chráněná kabinou a dostatečně vysoko nad zemí, takže se na ni nevrací prach a bláto vířené koly.
Corvus pochází ze Španělska, kde ho vyrábí mateřská společnost Tuxton ve spolupráci s firmou Yanmar.
Vybavený je tříválcovým naftovým motorem Yanmar o objemu 993 cm³ s výkonem 24 koní a točivým momentem 52 Nm, který je k dispozici už v nízkých otáčkách. Krouťák oceníte při jízdě v terénu, s nákladem i při tahání. S tažným zařízením Corvus utáhne až 900 kg. Snadno tak vyprostíte ulovený kus zvěře z nepřístupného místa, odvalíte padlý strom a samozřejmě si poradí i se záchranou zapadlého vozidla – což je u nás v honitbě běžný standard.
Motorový agregát má k dispozici 40 litrů nafty, přičemž spotřeba nás velmi příjemně překvapila – za měsíc jsme ho tankovali pouze jednou, a to jen méně než polovinu nádrže. Corvus jezdil prakticky denně a celkem jsme ujeli odhadem 350 kilometrů se spotřebou v průměru na hranici 4 litrů na 100 kilometrů.
Corvus má automatickou převodovku CVT, která zajišťuje plynulou jízdu bez nutnosti řazení. Funguje v režimu nízké a vysoké rychlosti. Na vysokou rychlost jsme jezdili téměř pořád, s výjimkou opravdu těžkých úseků. I když je maximálka udávaná 60 km/h, realita byla nižší – na silnici jsme se s plynem na podlaze dostali maximálně na 52 km/h. To sice stačí pro pohyb okolo honitby, ale na delší přejezdy to není. Corvus má „žluté značky“, je tedy schválený pro provoz na pozemních komunikacích.
Převodovka je podle očekávání vybavena rozvodem pro pohon dvou nebo všech čtyř kol a pro uzamčení zadního diferenciálu. Změna jízdního režimu probíhá elektronicky tlačítky na přístrojové desce. Používali jsme pravidelně režim bez sepnutí diferenciálu.
Praktický pomocník
Klíčovou součástí je korba s nosností 450 kg a možností sklápění. Právě pro možnost převozu více věcí naráz nás Corvus vyloženě oslovil. Například pro plnění zásobníků krmivem umožnila korba nemalou úsporu času a námahy. Stačilo najet až těsně k sudu, přetáhnout pytel po korbě a plnit rovnou z ložné plochy. Žádné tahání těžkých pytlů na zádech nebo vytahování z kufru Nivy.
Stejně tak při převozu ulovené zvěře jsme ocenili snadný přístup a dostatečný prostor. Korbu lze navíc po práci bez starosti umýt hadicí.
Další úložné prostory jsou pod přední kapotou, kde je schránka o objemu 45 litrů a nosností 25 kg – ideální na lovecký batoh nebo technickou výbavu, jako jsou kurty a lano, anebo v kabině, kde jsou tři uzamykatelné schránky pod sedačkami.
Corvus nám téměř měsíc sloužil v honitbě, poté jsme ho převezli do lesní honitby na loveckou akci se zahraničními hosty, kde vozil materiál a ulovenou zvěř, a nakonec se na pár dní přesunul na zkoušku do Obory Březka, opět s pozitivním ohlasem na užitnost. Využívali jsme ho jako by byl náš vlastní, vůbec ho nešetřili a získali cenné zkušenosti s konceptem agilního náklaďáčku pro práci v honitbě.
Praktické zkušenosti s nějakou tou muškou
Testovali jsme variantu CAB s otevíratelným předním oknem a dveřmi. Dveře jsou naprosto neocenitelné – chrání před deštěm, umožňují zamknutí stroje, když si například odskočíte na oběd, a v chladnějších měsících pomáhají s tepelným komfortem. Na druhou stranu, jelikož posádka sedí prakticky na motoru, bylo v tropických dnech uvnitř opravdu vedro, ani okénka ve dveřích, ani větrák nepomohly. Jedinou pomocí bylo pootevřít přední výklopné okno na dvoucentimetrovou ventilační mezeru. Přední okno se dá otevřít celé, ale to je spíš pro zastavení a pozorování okolí s vypnutým motorem.
Ovládání stroje je zcela přirozené. Stačí řidičák na auto a po rychlém seznámení s jednoduchým kokpitem budete hned vědět, co a jak. Corvus má nastavitelné sedačky, nastavitelný volant, jednobodové pásy, stěrače. Nechybí automaticky zapínané osvětlení s dálkovými světly, ani směrovky. Palubní deska s kontrolkami stavu upozorňuje na palivo, teplotu či servisní interval. Výbava je účelná, jednoduchá, přesně taková, jakou pro práci potřebujete. Kvalitou provedení zapadá přesně do střední třídy výbavy v porovnání se svými konkurenty.
Motor chytal na první otočení klíčku, řazení bylo bez potíží a řízení na silnici i v terénu bylo předvídatelné. Stroj se ve vyšší rychlosti nevlní a při nízké manévrovací rychlosti pomáhá elektronický posilovač řízení. Podvozek je odpružený, stroj neztrácí stabilitu ani na děravé polňačce. O stroj jsme se vůbec nestarali, nemuseli nic nikam dolévat, jen trochu té nafty do nádrže.
Jedna praktická vlastnost, kterou ocení každý, kdo se pohybuje v prašném a blátivém prostředí, jsou speciální otvory v podlaze pod sedadly. Ty slouží pro odtok vody. Ať už se jedná o déšť, bahno nebo pot, výrobce myslel na to, že interiér bude potřeba vyčistit. Kabinu tak můžete bez obav umýt proudem vody nebo wapkou. Je to sice trochu úsměvná funkce, kterou se nikde v materiálech nedozvíte, ale rádi využijete až v okamžiku, kdy se chystáte na nezbytné čištění interiéru.
Našli jsme ale i pár nedostatků. První jsou relativně volná zpětná zrcátka. Chce je pevně utáhnout, jinak při poskakování v těžkém terénu klesají. Boční dveře jsou zavřené pomocí příčného madla, při jízdě v terénu nedoléhají a při průjezdu vodou nebo při dešti se může do kabiny dostat voda.
Další výhradou je otravný pípák, který se aktivuje, když vysednete nebo se nadzvednete ze sedadla. Pro pohyb v honitbě je zbytečný a na mém stroji bych ho okamžitě odpojil.
Poslední výtkou je hluk, neboť v podstatě sedíte na naftovém motoru, sice si stále se spolujezdcem rozumíte, ale hluk zejména při delších přejezdech začíná být po chvíli velmi otravný.
Doporučuji zvážit dodatečné vybavení. V základní výbavě chybí naviják u korby, takže nakládání větší ulovené zvěře může být fyzicky náročné. Naviják je samozřejmě k dispozici jako příslušenství. Stejně tak zvažte přední ochranný rám a výrobce by měl rovněž pouvažovat o madlech do kabiny, která by usnadnila nastupování a vystupování, nebo umožnila posádce se v terénu něčeho přidržet.
Závěr z terénního testu
Corvus Terrain DX4 není sportovní mašina, ale poctivý pracovní nástroj. Nabízí moderní design bez zbytečných kudrlinek. Corvus přežil náš měsíční test v náročném terénu bez „ztráty kytičky“. Plastové prvky a kabina jsou robustní a navržené tak, aby vydržely drsné zacházení.
Velké terénní pneumatiky si poradí s blátem, kameny i kořeny. Díky dostatečné světlé výšce 30 cm a krytu podběhu se stroj snadno dostane přes terénní překážky.
Corvus je překvapivě stabilní i při bočním náklonu, byť v tu chvíli vzhledem k sezení relativně vysoko je pocit při náklonu docela nekomfortní. S
troj zvládne i nějaký ten průjezd vodou, s čímž je počítáno díky sání vzduchu umístěnému nahoře pod střechou v sloupku kabiny. Opět vyzkoušeno v praxi.
Corvus nabízí řadu praktických prvků, které výrazně usnadňují práci. Patří mezi ně tažné zařízení s kapacitou tahu až 900 kg, elektricky ovládaná uzávěrka diferenciálu či přední a zadní světla, nezbytná nejen pro homologaci, ale zejména pro bezpečný provoz a práci za soumraku.
Skvělá je prostorná korba pro převoz nákladu.
Ačkoli motor neposkytuje výrazný brzdný účinek, v terénu si stroj vede výborně.
Corvus Terrain DX4 ve verzi s kabinou a dveřmi se ukázal jako pomocník, který v honitbě obstál na jedničku. Projel vše, co naše ATV, a navíc nabídl komfort, který v terénu šetří čas, energii a nároky na pračku dlouhodobě zatěžovanou zabahněným oblečením. Na jeho výhody jsme si rychle zvykli a díky nim zapomněli i na drobné mouchy.
Corvus zvládne práci v lese, na poli nebo u vody, zvládne odvézt krmení, ulovenou zvěř, pomůže s dovozem stavebního materiálu nebo odvozem odpadů na sběrný dvůr. Je to pracant a nám se opravdu líbil.
Testovací UTV Corvus Terrain DX4 zapůjčila společnost Agrotec Plus, kteří značku importují do České republiky a současně kromě prodeje a servisu nabízí Corvus i k pronájmu.
Text a snímky Ing. Martin BROŽEK
a Ing. Zuzana SLAVÍKOVÁ
Pro další obsah vyhledejte @jdulovit na sociálních sítích, vyzkoušejte zdarma aplikaci JduLovit.cz (počasí, plán světla, integrace fotopastí).