Jedenáctiletý a mimořádně intelektově
nadaný Eliáš Drenčko z Mostu
oslovil svými přednáškami o myslivosti
již přes tisíc posluchačů
Nedávno vyšel v Deníku článek o mladém myslivečkovi z Mostu, který má vysoké IQ a přednáší o myslivosti ve školách i jinde. Zajela jsem si tedy s Eliášem a jeho maminkou Lenkou Drenčkovou, která je jednatelkou OMS v Teplicích, na konci prázdnin popovídat.
Pověz mi, Eliáši, kdy a jak jsi s přednášením o myslivosti začal?
Maminka je jednatelkou Okresního mysliveckého spolku v Teplicích, takže mezi myslivci už od malička vyrůstám. První přednášku pro spolužáky jsem si připravil už v přípravné třídě, v pěti letech, a měla veliký úspěch. Byla o Ichtyosaurovi, naučil jsem se ji zpaměti během jednoho týdne. Tím jsem zjistil, že si dokážu hodně věcí zapamatovat a přednášet
o nich.
Pak ve třetí třídě jsem si měl pro spolužáky připravit přednášku o zajíci polním. Ten referát vlastně všechno odstartoval, protože jsem dostal zadání mluvit o zajíci divokém. Tak jsem si to hledal a našel zajíce polního a králíka divokého. Tak jsem si řekl, že to musím uvést na pravou míru.
Maminka ukázala video z té přednášky náhodou jednomu myslivci, který jezdí přednášet dětem a on mě začal brát do škol s sebou. Pak ještě druhý, jsou to oba členové teplického OMS, Pavel Edelmann a Jaroslav Lacina. S nimi jsem byl ve školách v Bílině, v Teplicích, v Ústí nad Labem.
Takže jsi chodil s mamkou do práce, setkával ses s myslivci, účastnil ses i nějakých akcí?
Na myslivecké akce jsem chodil. Třeba na zahájení nebo ukončení honu, i když jsem se tam hlavně koukal na psy a na auta.
Také chodím na zdejší myslivnu, když končí kurz, tak pomáhám, třeba roznáším občerstvení.
V myslivně máme známého myslivce, Jardu, kterého beru jako dědu a on mě jako vnoučka. S ním si o myslivosti rád povídám.
Přednášku o Ichtyosaurech ses naučil ve velmi krátkém čase. Jak dlouho ti trvalo se připravit na myslivost, abys o ní mohl přednášet?
Okolí mě přemlouvalo, abych zkusil přednášet samostatně. Chtěl jsem dětem i veřejnosti vysvětlit, co to myslivost opravdu znamená, protože většina lidí má zkreslené představy. Tak jsem si přes známé myslivce sehnal exponáty a připravil jsem si povídání.
S přípravou jsem začal během loňských prázdnin, čerpal jsem hlavně ze Základů myslivosti nejen pro adepty, něco jsem dohledával na Wikipedii a pak konzultoval s mysliveckými kamarády na myslivně.
Když jsem si dal všechno dohromady, tak poslední týden o loňských prázdninách jsem začal obvolávat školy v Mostě a začal jsem si domlouvat termíny.
Nebyli ve školách překvapeni, že jim voláš sám?
Byli, jedna škola neměla vůbec zájem, ale jinak jsem se všude domluvil. Dali jsme dohromady webové stránky, tak jsem pak začal posílat e-mail s informacemi a s odkazem na web, kde je i fotogalerie, tím se zájem zvýšil.
Které třídy si domlouváš, kde myslíš, že děti přednáška nejvíc zaujme?
Ptám se zástupců školy, se kterými domlouvám termín, ti vyberou, kam by se povídání o myslivosti nejvíce hodilo z hlediska výuky. Většinou přednáším na jaře a na podzim.
Hlavně mívám třeťáky, čtvrťáky a s panem Lacinou jsme měli i osmáky a deváťáky. Čím jsou děti starší, tím je povídání a interakce lepší.
Přednášel jsem i na gymnáziu v Lounech a Žatci. Někteří velcí kluci mi vykali, což bylo zábavné. Ale při první samostatné přednášce si pamatuji, že jsem měl trému, nechtěl jsem vylézt zpoza katedry. Snažím se, aby přednáška byla hodně kontaktní, takže domlouvám maximálně dvě třídy dohromady.
Jaká je osnova přednášky? Obměňuješ ji podle ročního období?
Osnova je stejná, jen občas ji trochu obměním. Začínám otázkou, co je podle posluchačů myslivost. Na to 90 % odpoví, že střílení zvěře. Tak jim vysvětluji, že je to celoroční péče o zvěř, její poznání a vztah k přírodě jako celku. Pak povídám o historii, o struktuře myslivosti u nás, pak o druzích zvěře a o tom, jak žijí.
Mám připravené povídání o životě bažanta královského, bažanta obecného, káně a krahujce, pak lišky, zajíce, jelena, daňka, muflona, srnce a černé zvěře.
Hlavně se ptám na názvy samic a mláďat u spárkaté zvěře, také na rozdíl mezi rohem a parohem.
Musím se vejít do 45 minut, což je dost těžké. Odvíjí se to od toho, jak jsou děti šikovné.
Na konci děti řeší kvíz nebo křížovku, aby si ověřily pozornost při besedě.
Když je prostor, padají dotazy, které ale z 80 % směřují na mou osobu, jen menší část je o zvěři.
Pamatuješ si nějaké vtipné odpovědi nebo otázky od dětí?
U daňka párkrát řekli, že je to losos a jednou taky, že je to kočka. U muflona říkají kozoroh nebo beran a už jsem zaslechl i ufon...
Kolik přednášek jsi za minulý školní rok absolvoval a kolik na nich bylo asi posluchačů?
Na konci loňských prázdnin jsem aktivně oslovoval školy a pak už mě začali zástupci škol oslovovat sami.
Ozvaly se i školky, ale tam to děti ještě moc nepobírají. Maminka měla nápad, že zkusíme i domovy pro seniory, protože v nich můžou být bývalí myslivci. A je to tak, jsou aktivní, zapojují se. Někteří se mě ptají, co dělám za práci, nedošlo jim, že je mi 11.
Za školní rok 2024/2025 jsem stihnul zhruba tisíc posluchačů.
To je skvělé! Chystáš se věnovat myslivosti i dál, třeba na střední škole nebo i potom?
Aktuálně budu nastupovat na víceleté gymnázium v Lounech. Poté bych chtěl jít v tatínkových stopách a věnovat se konstrukci, buď na ČVUT nebo možná v cizině. Ale myslivost chci přednášet co nejdéle to půjde.¨
Působí tu nějaký myslivecký kroužek? Lákalo by tě chodit třeba jako instruktor?
Kroužek v Mostě zatím není, ale maminka má kamaráda, který by ho chtěl do budoucna rozjet a ten by mě prý vzal jako spoluvedoucího.
Ještě otázka na maminku, kdy Vás napadlo nechat Eliáše otestovat na výši IQ?
Tatínek je testovaný, má naměřené IQ 144, u Eliáše bylo vidět už od dvou let, že je jiný než ostatní děti. Chodil do Montessori školky. Pak nechtěl přejít do normální školky, tak přestoupil do přípravné třídy ZŠ.
Poradna nám vyšla vstříc s tím, že ho rychle otestovali. V pěti letech měl znalosti na 12, ale neudržel pozornost více než 20 minut. Tak nám doporučili přípravku.
Pak jsme ho nechali otestovat ve třetí třídě. Vyšlo, že je mimořádně intelektově nadaný a k Vánocům dostal poukaz na testování do Mensy. Tam se nevešel do tabulek, vyšlo mu, že má IQ minimálně 145, takže tatínka překonal.
Povězte mi ještě, jaký měl článek v Deníku dosah? Teď vyjde rozhovor v Myslivosti, ozval se
i někdo další?
Poté, co vyšel článek v Deníku, dostal Eliáš nabídku účinkování na Vánočním koncertu pro myslivce v Betlémské kapli. Udělají tam s ním rozhovor naživo před publikem.
Ozvali se také z ústředí Diakonie České církve evangelické, že by s ním chtěli udělat rozhovor.
Veškeré informace, fotogalerii i zpětnou vazbu od navštívených škol a zařízení najdete na webových stránkách:
https://eliasdrencko.cz/
Díky moc za rozhovor!
Kamila KAASOVÁ