ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Časopis Myslivost

Červen / 2006

NEUDOLATELNÝ PRACANT

REDAKČNÍ TEST  Jiří kasina
V mnoha zemích světa patří terénní Toyoty Hilux k nejrozšířenějším pracovním vozidlům s mnohokrát ověřenou spolehlivostí a praktičností. Však taky do světa vyjelo již více než dvanáct milionů exemplářů. I v Čechách se určitě najde klientela požadující spolehlivého pracanta do terénu a zároveň elegantního společníka na cesty po běžných silnicích.

Plzeňská společnost Toyota Dajbych nabízí pro český trh nový model HILUXu v provedení třech rozměrů kabin - dvoudveřový Single Cab se dvěma sedadly, dvoudveřový Extra Cab se dvěma sedadly vepředu a dvěma nouzovými vzadu a největší čtyřdveřový pětimístný Double Cab s dvěma řadami sedadel. Podle provedení se pak úměrně mění velikost nákladové plochy.
Na první pohled upoutá základní provedení masivní přední maskou a rozměrným nárazníkem. Pocit bezpečí a přehledu řidiče nastane po vystoupání na sedadla, která sice nemají výrazné boční vedení, ale jsou pohodlná i na delší jízdy jak na silnici, tak v terénu. Vytknul bych snad jen nemožnost výškového nastavení sedadla řidiče. Dostatek místa na pohodlných sedadlech mají i cestující vzadu.
Vše potřebné je v pohodlném dosahu řidiče, výškově nastavitelný volant s tak akorát tlustým věncem padne do ruky, srozumitelné a dobře čitelné kruhové přístroje hluboce zapuštěné v kapličce před volantem jsou bez odlesků za plného slunce a příjemně osvětleny při noční jízdě. Při řízení mi ale trochu scházel palubní počítač informující o spotřebě, délce dojezdu na nádrž, vnější teplotě atd. Elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka s doslova obrovskou plochou přinášejí spolehlivý přehled o dění za vozem, vnitřní zpětné zrcátko se tak stává snad jen "kontrolním okem" zadní řady sedadel či nákladového prostoru.. Drobným nezvykem je rádio s "pravostranným" ovládáním, automatická klimatizace fungovala naprosto spolehlivě s perfektně názorným a snadným ovládáním. Komfort cestování doplňují obsahově velice vstřícné odkládací kapsy, schránky a poličky včetně držáků nápojů, v testovaném voze komfort zvyšovala i všechna elektricky ovládaná okna. Samozřejmostí je posilovač řízení a airbag řidiče a spolujezdce.
Vpravo od volantu najde řidič dvě páky hlavní a přídavné převodovky, z nichž ta hlavní působí na první pohled velice dlouze. Při jízdě je však hlavice v přirozeném dosahu pravé ruky od volantu a řazení probíhá po vcelku krátkých a jasných drahách. Krátkou řadicí pákou řidič volí pohon pouze na zadní kola, na všechna čtyři kola nebo zpřevodovaný pohon všech kol do těžkého terénu.
Po nastartování se ozve zpod rozměrné kapoty podélně nad přední nápravou uložený vznětový přeplňovaný čtyřválec o objemu 2494 cm3, který poskytuje výkon 75 kW a 260 N.m. při 3600 ot/min. Hodnoty výkonu nejsou sice nijak oslňující, ale díky rozpětí využitelných otáček (1600 - 2400) je jízda s HILUXem dostatečně svižná a rychlá. Motor přitom pracuje velice kultivovaně a tiše, i při jízdě ve vyšších otáčkách neproniká hluk nijak výrazně do kabiny. Opravdu příjemně mě překvapila nízká hladina hluku při rychlé jízdě, a to jak hluku od motoru, tak hluku aerodynamického. Své jistě ale sehraje i volba obutí na standardně montovaných 16palcových kolech.
Vzhledem k nepřítomnosti palubního počítače jsem nemohl posoudit spotřebu paliva. V každém případě dostatečný dojezd zabezpečuje palivová nádrž o objemu 76 - 80 litrů (podle provedení). Motor zabírá poslušně již "odspodu" a dokáže více než dvoutunový vůz rozjet až na maximum 150 km/h, o zkrocení rychlosti se pak postarají vpředu kotoučové a vzadu bubnové brzdy. Posilovač brzd pracuje s automatickou regulací podle zatížení, samozřejmě má asi menší práci s nezatíženým prázdným vozidlem nejmenšího provedení o provozní hmotnosti 1590 kg nebo s plně naloženým největším provedením s celkovou maximální hmotností 2770 kg.
O tom, že i přes svůj civilní vzhled je HILUX prvotně pracovním vozidlem svědčí na první pohled neviditelné prvky - pevný nosný rám a systém odpružení. Masivní ocelový rám s výztuhami dobře odolává torznímu namáhání a pohlcuje nárazy, k němu jsou upevněny motor, obě převodovky a nápravy - zatímco o příkladné vedení přední nápravy se starají vzpěry McPherson s vinutými pružinami, zadní náprava je tuhá odpružená půleliptickými listovými pružinami. Vůz tak snese i velká zatížení a potěší jednoduchostí a snadnou údržbou. V terénu je zkřížení náprav přitom zcela dostatečné.
Nákladový prostor je přístupný po sklopení zadního čela. Do rozměrné plochy zasahují pouze podběhy zadních kol. Pro ukotvení převážených předmětů bych ale uvítal více kotvících míst. V případě, že si majitel vozu nechá namontovat nástavbu, je přístup k uloženému nákladu hned za kabinou poměrně obtížný i pro člověka normálního vzrůstu. Pro převážení menších věcí proto asi více poslouží zadní část kabiny, nákladový prostor pak bude určen pro opravdu objemnější a těžší náklady. K tomu je uzpůsobeno i zadní čelo s poctivými závěsy a panty. Pro montážní a jiné účely ale jistě velmi dobře poslouží doplňkový systém poliček, boxů a regálů firmy Taubenreuther, který na míru doplní u firmy Toyota Dajbych.
Pro vyzkoušení si jízdních a užitkových vlastností jsem dostal od prodejce k dispozici doplňky vyšperkovaného "bílého krasavce". Už na první pohled budí respekt přední pevnostní nárazník s ochranným rámem značky ARB, v němž je zabudován naviják WARN. Zadní nárazník doplňuje rám tažného zařízení, s nímž lze táhnout až 750 kg nebržděného a 2500 kg bržděného přívěsu. Kolem pravého předního sloupku kabiny se pak tyčí černý plastový safari snorchel vzduchového sání, který umožňuje jednak vyšší brodivost, a jednak v prašném terénu omezuje sání přízemního prachu a jiných nečistot. Nutno říci, že snorchel nijak neomezuje výhled z kabiny, pozor je třeba dávat snad jen při průjezdy pod nízkými větvemi stromů. Sání ale nepřevyšuje obrys zadní zvýšené plastové nástavby ARB.
Testované vozidlo má hned na první pohled oproti základnímu provedení HILUXu vyšší postoj, neboť je doplněno sadou odpružení a tlumení značky OLD MAN EMU. To společně s koly obutými pneumatikami Fulda Tramp 4x4 Tour o rozměru 265/75R16 dává vozidlu větší průchodnost terénem, větší nájezdové a přechodové úhly a zlepšuje možnost křížení náprav. Pro odolávání kamenům či kořenům slouží na podvozku umístěné hliníkové ochranné plechy značky ASFIR. Naopak ke snazšímu zdolání výstupu na o trochu výše položené sedačky slouží boční prahové stupačky.
Asi posledním, do těžkého terénu ale prioritním doplňkovým prvkem testovaného vozidla byly ARB uzávěrky předního i zadního diferenciálu. Obě pracovaly naprosto spolehlivě, po stisku prostředního z ovladačů na středním tunelu před řadicími pákami se nejprve ozve krátký zvuk pracujícího čerpadla, poté se stiskem pravého či levého ovladače uzavře příslušný diferenciál.
Z nabídky doplňků firmy Toyota Dajbych lze ale volit ještě celou řadu dalších doplňků - zvětšené přídavné nádrže, rozličné typy nástaveb a vložek do korby, různé typy ochranných rámů, nezávislé topení, střešní nástavby, doplňky k navijákům, ale i třeba systémy na zvýšení točivého momentu a výkonu motoru.
Musím říci, že snad každý trochu k autům vnímavý řidič musí mít po prvním usednutí za volant pocit krále silnic. Po zvyknutí si na trochu větší rozměry ocení řidič přehled o dění na silnici díky vyššímu posazu, pružný motor dělá i s tak těžkým vozidlem divy. V běžném provozu na silnici či dálnici zkoušený "bílý krasavec" bez jakýchkoliv problémů stačil, vedení
vozu přes nástrahy výtluků po zimě, přes přejezdy i přes nástrahy pražské dlažby je doslova pohlazením po duši, vůz spolehlivě "vyžehlí" i místa, která s osobním vozem řidič s respektem objíždí. Samozřejmě, že se při jízdě projevuje vyšší hmotnost a stavba vozidla, zákony setrvačnosti nelze obejít. Řidič toto musí mít stále na paměti a zvyknout si na pohupování se vozu. Při řízení zkoušeného vozu jsem měl pocit sezení jakoby na nahuštěných balonech, i přes počáteční obavu vůz suverénně vede stopu i v rychleji vedených vlásenkách.
Ten pravý pocit obdivu nastane ale při vjezdu do terénu, HILUX jakoby neznal nezdolatelný kopec či výmol. A pokud snad nestačí redukovaný převod na všechna čtyři kola, přichází konečná záchrana v podobě uzávěrek. HILUX prostě zdolal i takový terén, který jsem považoval za nezdolatelný, a to ať už v poloze navijákem k obloze nebo naopak v poloze doslova stojícího vozu na předním nárazníku. Přední i zadní nájezdový úhel (u základního modelu 30o a 26o) jsou obdivuhodné, stejně tak možnost zkřížení náprav. Snad jen při velkém bočním náklonu nestačily pneumatiky udržet těžký vůz na bahnitém svahu. Vzhledem k ochranným plechům podvozku vůz bez obtíží zdolal i lesní cesty s hlubokými bahnitými kolejemi po lesních traktorech, jako u všech vozidel tohoto typu je v takových případech limitující výška skříně rozvodovky zadní pevné nápravy (světlá výška základního modelu je 212 mm, přechodový úhel je 25o při rozvoru 3085 mm). Velký rejd předních kol (poloměr otáčení 6,2 m) a posilovač umožňují proplést se i mezi stromy po úzkých cestách a neomylně dojet i do míst zdánlivě nemožných. Měl jsem možnost vyzkoušet vůz jen v nezatíženém stavu, je jasné, že se trakční schopnosti s plně naloženou korbou (maximální užitečná hmotnost až 990 kg) asi změní, troufám si ale tvrdit, že v některých ohledech asi i k lepšímu, protože se přenese hmotnost rovnoměrněji na obě hnané nápravy.
Toyota HILUX je zcela jistě nepřehlédnutelným vozidlem jak svojí vizáží na silnici, tak svými vlastnostmi v terénu. Dokážu si docela dobře představit toto vozidlo ve službách lesních společností, energetických služeb, majitelů větších honiteb či vůbec tam, kde je potřeba spolehlivě dopravit osádku a náklad mimo zpevněné cesty a přitom mít i vozidlo na pohodlné přejezdy po silnicích napříč naší vlastí. Prostě takové, které se neztratí ani v lese, ani nezkazí dojem na parkovišti před divadlem. Zájemce si musí ale připravit nejméně 507 000 Kč bez DPH. Pro ty, kteří by chtěli už otvírat peněženku, tedy pro ty, kterým se stal neudolatelný pracant zároveň neodolatelným, nabízí firma Toyota Dajbych, s.r.o. možnost vyzkoušení si vozu jak na silnici, tak v terénu, vážnému zájemci jsou ochotni zapůjčit vůz na testovací jízdu. V případě zájmu větších společností dokáže firma proškolit firemní řidiče pro jízdu v terénu. Samozřejmostí firmy Toyota Dajbych, jediného dovozce HILUXů pro Českou republiku, je kvalitní servisní zázemí a výběr z mnoha možností doplňků.
Text a snímky Ing. Jiří KASINA


Zpracování dat...