Časopis Myslivost

Automatický buldozer Emu 650 Automatic

Myslivost 4/2008, str. 70  Karel DOLEŽEL
O tom, že se stávají čtyřkolky trvalou součástí dopravy a zábavy v přírodě a na venkově není asi třeba nikoho přesvědčovat. Mnoho myslivců si nemůže čtyřkolého pomocníka vynachválit, mnohem více myslivců ale zatím mluví o čtyřkolkách s despektem a nechtějí je v honitbě ani vidět.

Ano, bohužel, tento motoristický fenomén poslední doby se dostal i do českých krajů a asi jednou z nejviditelnějších forem využití jsou hrátky mladých jezdců na sportovních čtyřkolkách, kteří neváhají se řvoucím motorem projíždět přírodou cestou necestou. Není pak divu, že myslivci při vyslovení slova čtyřkolka vidí doslova rudě.
Motorové čtyřkolky jsou ale i výtečným a praktickým pomocníkem do terénu, nakonec i proto byly před lety vyvinuty. Možná se s nimi setkali naši lovci při cestách za losy na kanadském severu, možná sami ocenili praktičnost a užitkovost těchto vozítek.
Všechno je totiž v lidech a způsobu využití. Čtyřkolka projede i tam, kde sebelepší terénní vozidlo nemůže, díky velké ploše pneumatik vytváří na povrch menší tlak než lidská noha, proto projede často i tam, kam člověk neprojde. Stroje jsou to přitom takové, že se snadno převezou za přívěsným vozíkem za osobním autem.
Existuje mnoho variant podle objemu motoru, vybavení, velikosti a užitečné hmotnosti. Jakou tedy jinou čtyřkolku pro představení čtenářům Myslivosti vybrat, než užitkovou, tu, která zastane plno namáhavé práce v honitbách. A tak si vám dovolujeme představit model Emu 650 Automatic dovážený z Číny.

Číňani umějí vyrobit kopie snad jen podle fotografií, ale v případě Emu je podobnost s model Grizzly od světoznámé Yamahy určitě "jen náhodná". Tichý motor, licenční Mitsubishi, je konstrukčně ojedinělým kouskem. Neuznává žádná zavedená řešení. Žádné véčko, žádný jednoválec, ale dva válce za sebou, navíc vykloněné doleva, aby se snížila stavební výška motoru. S válci trčícími vzhůru k nebi by se motor pod nádrž jednoduše nevešel. Tohle řešení navíc příjemně zpřístupňuje hlavu válce, ventily a svíčky pro servisní práce. Přestože se jedná o "jednohup" (oba písty chodí nahoru i dolů společně), vibrace i po celodenním ježdění vnímáte asi tak, jako když sedíte v hospodě a ve sklepě pod vámi je zapnutý pivní kompresor. V homologovaném provedení nemá motor nijak oslnivý výkon, ale ten u užitkové verze stejně nepotřebujete. Mnohem důležitější je kroutící moment a toho má Emu na rozdávání. A rozdává ho dvěma nebo čtyřem kolům podle toho, jestli si připojíte nebo odpojíte přední nápravu. Síla kroutícího momentu je taková, že trojku můžete v běžném reálném provozu zařadit a nechat ji tam celý rok, rozjezdy, nerozjezdy, kopce nekopce, a jedničku a dvojku používat jen pro tahání přívěsů a práci s přídavnými nástavbami. A ještě jednu neobvyklost má tenhle motor - dva větráky. První je klasický elektrický ventilátor za chladičem, spínaný podle teploty motoru, druhý větrák je umístěný před motorem a hnaný trvale od vodního čerpadla klínovým řemenem.
Automata oproti staršímu manuálu rozeznáte na první pohled podle absence řadicí páky a podle voliče rychlostí na levém řidítku. Zdálo se nám, že automatické řazení je trochu složité, ale opak je pravdou. Všimněte si, říkáme automatické řazení, neříkáme variátor. Emu 650 Automatic, novinka roku 2008, totiž používá netradiční způsob změny převodu. Základem mechanizmu je čtyřstupňová mechanická převodovka se spoustou koleček, spojkou a řazením s otočnou kulisou, úplně stejná jako u manuálně řazeného modelu. Ale v okamžiku, kdy potřebujete na automatu přeřadit, se spojka najednou vypne sama, sama se pootočí řadicí kulisa a sám se zařadí další převod. Funguje to bezvadně a vypadá to, jako by s vámi pořád jezdil ještě jeden číňan, který má na starosti přeřazování. Svoji práci dělá dobře, což o to, ale pokud byste přesto chtěli tohohle automatického pomocníka vyrazit, poslužte si. Prostě nezvolíte režim "D", ale ručním tlačítkovým voličem, který na vás juká na levém řidítku, můžete mačkat rychlosti podle libosti nahoru dolů. Tedy úplně libovolně ne, protože systém vás hlídá, abyste si nepřeřadili třeba ze čtyřky na jedničku nebo nezařadili čtyřku při rozjezdu do kopce s těžkým vlekem. Jednoduše do režimů nebezpečných pro stroj nebo obsluhu vás automat nepustí. Něco podobného známe z aut a z formule 1. Jen pro zajímavost - první a druhý rychlostní stupeň slouží spíše jako redukce, takže lze například na připojeném vozíku odvézt 800 kg dřeva.
Tedy, sekvenční převodovko, dobrý den! Technicky je to udělané tak, že jak spojku, tak řadicí kulisu ovládají elektrická serva, která vykonají mechanickou práci za vás. Výhody tohoto řešení jsou hned minimálně dvě: když taháte opravdu těžký přívěs do kopců, dostává klasický variátor velký nápor a dokonce se může řemen spálit. Ozubená kolečka ale nespálíte. Druhou výhodou je, že kolečka motoru neubírají výkon jako variátor se dvěma třecími převody. Na servo je kromě řazení také ovládání plynu. Plynem sice taháte za jakési lanko, ale to končí někde ve střevech čtyřkolky v servu, které tvoří mezičlánek mezi plynem a karburátorem.

Samotná čtyřkolka má hmotnost 350 kg, s řidičem a plnou nádrží se tedy valí lesem přes půl tuny. Výkon motoru a doslova hladovost překonávat terénní nástrahy je taková, že jsem měl skoro až obavu, zda lze stroj vůbec ve svém rozletu zastavit. Valí se lesem jako automatický buldozer. Úkol brzdit byl svěřen nožní brzdě, která brzdí zároveň přední i zadní kola. A zhostila se toho úkolu docela dobře, což je zlepšení oproti manuálnímu modelu. Na jednu veledůležitou věc ale při brždění nesmíte nikdy zapomenout - musíte při jízdě ignorovat páčku vpravo na řídítkách, protože s ní nic při jízdě ubrzdíte. A to proto, protože na páčce je napsáno "Parking brake only" a slouží výhradně jako parkovací brzda!

O názory na jízdní vlastnosti jsme se podělili s Davidem Fedkem, pátým mužem českého quadcrossu, který Emíka důkladně projel. "První, čeho si všimnete po nasednutí, je obrovská kapota před vámi. Fakt se to podobá autu. Velikosti se ale nesmíte zaleknout, nic vám neudělá a nejsilnější číňan na trhu velký být prostě musí. Očekával jsem, že to pojede rychleji, ale bylo mi vysvětleno, že tohle je škrcená homologovaná verze. Ale i přesto, že je EMU 650 laděn jako užitková čtyřkolka, utíkat také umí. Radil bych ale omezit skoky, pérování je celkem pohodlné pro normální používání, ale na konci zdvihu výrazně ztvrdne, a to pro namáhání komponentů podvozku není nic dobrého. Řazení je přesné, s určitou prodlevou při vlastním přeřazování. Jediné, co jsem vnímal nepříjemně, je trčící páka přepínání náhonu 2x4/4x4, která vás dloube do kolena, když stojíte při přejíždění větších nerovností. Ovšem na užitkové čtyřkolce se hlavně sedí a to do vás nedloube nic.
Zkoušeli jsme také brodivost, ale na limit čtyřkolky jsme se v blízkém potoce zdaleka nedostali. Brodivost je u čtyřkolek dána výškou ústí sání. Vzduchový filtr na Emu najdete krásně přístupný hned pod snadno snímatelným širokým sedadlem, ale před filtrem je ještě předsazená trubice sání, která vede až nahoru pod nádrž. Takže brodivost nebude z nejmenších a myslím, že při hmotnosti Emu se nemusíte bát ani toho, že by vás pneumatiky ve vodě nějak výrazně nadnášely.
V rámci celkové inovace modelu výrobce rozšířil blatníky vpředu i vzadu o lemy z pružné umělé hmoty, což jistě přispěje k většímu komfortu při jízdě v bahnitém terénu či sněhu.
Displej nese jasné stopy digitálního věku, má příjemné, draze vypadající modré podsvícení a plno digitálních symbolů. Ještě že palivoměr zůstal ručičkový."

V základním provedení je Emu 650 nejlevnější šestsetpadesátkou na trhu. Ceny za verzi s manuální převodovku začínají už na 129 900 Kč, za verzi automat dáte 154 900 Kč. V téhle ceně ale už máte tažné zařízení, technický průkaz, homologaci pro dvě osoby a elektrický naviják. Vzhled stroje podtrhují standardně dodávaná hezká hliníková kola s litými disky s pneumatikami s novým šípovým dezénem, který funguje naprosto famózně jak v terénu, kde zpod sebe vytlačuje bláto, tak na silnici, kde prakticky vůbec nehučí. Testovaný stroj měl najeto přes 2000 kilometrů a gumy vypadaly pořád jako nové. Autorizovaný dovozce, Australia export-import, nabízí ke stroji i odpruženou radlici na odklízení sněhu s možností nastavit ji příčně nebo našikmo, doprava nebo doleva. Radlici nese bytelné uchycení, které je zakotvené vzadu za tažné zařízení a mohutným nosníkem vede pod čtyřkolkou dopředu. Radlice s uchycením ale samozřejmě v základní ceně není, stejně jako nastavitelný ruční plyn, který pro práce na poli dovozce nabízí. Do základní výbavy kromě jiného patří i výkonný naviják. Zadní část je vybavena přípravou pro tažné zařízení, díky kterému za ATV EMU můžete připojit různá zařízení, např. sypač, sekačku, pluh či obyčejný vozík.
Čtyřkolka EMU alltrack 650 je užitkový variabilní stroj s pohonem všech kol, robustní konstrukce, se silným, vodou chlazeným motorem Mitsubishi a manuálně nebo automaticky řazenou čtyřstupňovou převodovkou téhož výrobce, která přenáší hnací sílu do předního i zadního diferenciálu kardanovými hřídeli, ne obyčejným řetězem. Přes své rozměry je EMU lehce ovladatelný a jeho řízení je velice jednoduché, hlavně díky nezávislému zavěšení všech kol. Brždění obstarávají hydraulické kotoučové brzdy přední i zadní nápravy.
Díky zvolené konstrukční koncepci je využití velice pestré. Doménou EMU alltrack 650 je práce. V přední části je integrovaný naviják, který dává uživateli důležitou samostatnost. V případě uvíznutí či překonávání jinak "nezdolatelné" terénní překážky se projeví jako neocenitelný pomocník.
Stroj je homologován pro 2 pasažéry a je schválen pro provoz na veřejných komunikacích. K jeho řízení potřebujete vlastnit řidičské oprávnění sk. B. Je vybaven předním a zadním nosičem zavazadel. Pro individuální odlišení můžete vybírat ze čtyř barevných variant: červené, modré, černé a žluté.

Tak si umím živě představit, jak s novým pomocníkem EMU veze myslivec krmení do zásypů, na přívěsném vozíku táhne materiál pro stavbu a opravu kazatelny či krmelce, nebo jak veze z lesa po úspěšném lovu srnce, divočáka či jelena. Přitom nemusí využívat jen lesní cesty pro automobily, ale díky velikosti a obratnosti čtyřkolky může projet i lesními pěšinami a svážnicemi. A o dostupnosti a využitelnosti například při ošetřování zvěřních políček ani nemluvě. Prostě pomocník do nepohody, který na vaše požadavky v honitbě může čekat v rohu stodoly nebo jenom pod přístřeškem u chalupy nebo lovecké chaty.
Čtyřkolky nemohou za to, že je nemají myslivci rádi, mohou za to vždy jen nezodpovědní a neukáznění uživatelé!



Technická specifikace
Emu 650 Automatic
motor:
kapalinou chlazený čtyřdobý řadový dvouválec
objem: 644 ccm
vrtání x zdvih: 76 x 71 mm
výkon: 14,8 kW (20 k) / 3750 ot/min
točivý moment: 45 Nm/ 2700-3300 ot/min
plnění motoru: karburátor Mitsubishi P2Q-1
převodovka: čtyřstupňová automatická se zpátečkou, 2 x 4 / 4 x 4
startér: elektrický
brzdy vpředu/vzadu: hydraulické kotoučové
rozvor: 1280 mm
světlá výška: 240 mm
výška sedla: 880 mm
suchá hmotnost: 350 kg
rozměry dxšxv: 2150 x 1180 x 1200 mm
pneumatiky vpředu/vzadu:
AT 25 x 8 - 12/ AT 25 x 10 - 12
objem nádrže: 18 l
nosnost nosiče vpředu/vzadu:
40/80 kg
cena:
154 900 Kč vč. DPH



Zpracování dat...