ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Časopis Myslivost

Srpen / 2012

Fotografování ptáků v letu

Myslivost 8/2012, str. 56  Rostislav Stach
Zcela odlišnou disciplínou fotografování ptáků, je fotografování ptáků v letu, především větších, jako jsou kachny, husy, labutě nebo dravci. Zde je použití stativu spíše na škodu, protože manipulace s fotoaparátem na stativu je málo pohotová. Jedinou výjimkou je použití speciální stativové hlavy např. Wimberley, se kterou se dají létající ptáci dobře fotografovat i s těžšími teleobjektivy.

Držení fotoaparátu jednou rukou za objektiv a druhou za tělo fotoaparátu je vhodnější, ale při použití delších ohnisek dochází při sledování dráhy letu ptáka k nežádoucím výkyvům a udržení ptáka na ostřícím bodu je obtížné.

Velmi dobrou pomůckou v tomto směru je připevnění teleobjektivu na pevnou pažbu. Jako originální příslušenství jich na trhu moc není, ale její výroba není nijak složitá. Důležité je, aby byl teleobjektiv připevněný na přední části pažby a úhel sklonu ramenní opěrky byl takový, aby se dal fotoaparát natočit i na výšku. Délka pažby musí umožnit pohodlné opření o rameno a zároveň pohodlné sledování hledáčku. Pokud je délka opěrky nastavitelná nebo pokud můžete posunovat objektiv v místě připevnění, umožňuje pohodlné sledování i při změně délky objektivu – např. při použití telekonvertorů. Pro tyto účely se velmi dobře hodí posuvná destička Manfrotto 357. Při vlastním fotografování levá ruka podpírá pažbu a ovládá zoom, pravá drží fotoaparát, ovládá spoušť a ramenní opěrka slouží jako třetí opěrný bod pro zvýšení stability celé soupravy.

 

Abyste poskytli fotoaparátu dostatek času pro přesné zaostření letícího ptáka a měli tak možnost exponovat v ten nejlepší okamžik, je nutné zachytit ho v hledáčku co nejdříve a co nejpřesněji ho během letu držet na zvoleném zaostřovacím bodě. Nejlépe se fotografují ptáci letící kolem vás, let ptáka sledujete otáčením horní části těla, podobně jako při střelbě. Při takovémto fotografování je sledování dráhy letu ptáka daleko přesnější, nedochází k nežádoucím vibracím a udržení fotografovaného objektu na zaostřovacím bodě je daleko snazší. Rychlé nalezení letícího ptáka na obloze však vyžaduje cvik, zvláště pak při použití ohnisek kolem 400 mm. Ten nejlépe získáte tak, že si budete ve chvílích volna zaměřovat různé předměty nebo prvky v krajině. Podívejte se očima na nějaké místo a pak na něj zamiřte fotoaparát. Zpočátku se to asi nebude dařit a k přesnějšímu zaměření vám pomůže okolí zaměřovaného předmětu, ale časem získáte takový cvik, že budete předměty chytat na první pokus. Při fotografování se zoom objektivy lze také nejdříve letícího ptáka nalézt se širším ohniskem a teprve potom jej přitáhnout.

Pokud fotografujete ptáky letící proti obloze, dosáhnete nejlepších výsledků při fotografování po směru slunečního svitu. Jen tak bude obloha skutečně modrá. Při fotografování s bočním svitem nebo proti směru svitu, bude mít obloha šedobílou, plechovou barvu, což nevypadá na snímku moc dobře. Vůbec nejlepší snímky se dají pořídit proti tmavošedým bouřkovým mrakům, pokud je letící pták ještě nasvícený sluncem.

Při fotografování letících ptáků je důležité mít rychlý AF. Doporučuji zvolit si jeden zaostřovací bod, protože současné použití všech bodů s automatickým výběrem, ostření zpomaluje. Způsob ostření si nastavte na takový režim AF, kdy fotoaparát neustále pohybující se předmět doostřuje. Ptáky zaostřujte na hlavu, výrazná kresba na jeho hlavě zvýší přesnost i rychlost zaostření. Při ostření na tělo, hlavně u velkých ptáků a malé hloubce ostrosti, může AF negativně ovlivňovat křídlo, na které se AF bude snažit zaostřit vždy, když zakryje zaměřenou část těla. Hloubku ostrosti můžete ještě zvětšit použitím vyššího clonového čísla. Pokud váš objektiv umožňuje použití omezovače ostření, nastavte si jej na rozsah ve kterém předpokládáte průlety ptáků, což také zvyšuje rychlost ostření.

 

Při fotografování bočně letících ptáků a použití krajního zaostřovacího bodu ve směru letu, využijete lépe celou plochu filmu nebo čipu a zvýšíte tím šanci na snímek, kde nebude chybět třeba část ocasu. Na rychlost a přesnost zaostření má také vliv pozadí za letícím ptákem. Pokud budete fotografovat ptáka proti obloze, bude autofokus pracovat rychleji a přesněji, než při fotografování proti členitému pozadí, např. stromům. Rychlé sériové snímání je také velká výhoda, opět se tím zvýší pravděpodobnost pořízení dobrého snímku.

Pro zachycení dokonale ostrého snímku použijte co nejkratší čas, to je vhodné např. při fotografování proti obloze, kde na pozadí nic neruší. Pokud na snímku chcete zvýraznit pohyb, např. rozmáznutím křídel, doporučuji použití časů maximálně do 1/60 s. Právě použití dlouhých časů je vhodné při fotografování letících ptáků před stromy nebo jiným členitým pozadím. Tím, že budete sledovat dráhu letu stejnou rychlostí kterou pták letí, dojde k rozmáznutí pozadí, ale hlava a tělo letícího ptáka budou ostré.

Velkou pozornost je potřeba věnovat správnému nastavení expozice. Osobně fotografuji letící ptáky nejčastěji s manuálně nastavenou expozicí, kterou si předem vyzkouším a zkontroluji pomocí histogramu. Kde si nejsem jistý správným určením, použiji externí expozimetr, s kterým si změřím dopadající světlo. Naměřenou clonu i čas potom nastavím v manuálním režimu osvitu. Při fotografování letovek proti obloze, lze v automatickém režimu využívat i korekce osvitu, ale to vyžaduje větší zkušenosti s jejím přesným nastavením.

Každoročně pořádám několik fotografických kurzů zaměřených právě na fotografování ptáků v letu. Účastníci na nich získávají základní návyky a cvik při fotografování sokolnicky vedených dravců. Informaci o připravovaných kurzech najdete na mých stránkách: www.fotolovy.cz.

Text a snímky Rostislav STACH

 

Ukázka z nově vydané publikace FOTOLOVY 2 – naučte se fotografovat dobře zvířata v přírodě.

Fotografování zvířat v přírodě vyžaduje mnohem více než jenom stisknout spoušť fotoaparátu. Vedle nezbytného technického vybavení je potřeba také vědět, kde a jak můžete zvěř v přírodě najít, jak se k ní přiblížit, měli byste znát alespoň něco málo o zvycích fotografované zvěře a vědět, kdy je pro fo­tografování vhodná doba. Již druhé, doplněné a přepracované vydání knihy profesionálního fotografa Rostislava Stacha vám bude při fotografování zvěře zasvěceným průvodcem.

Rady a doporučení, které zde najdete, jsou doplněny desítkami fotografií, které nadchnou nejen zájemce o fotografii, ale také všechny milovníky přírody. Cenné na publikaci je, že naprostá většina snímků pochází z prostředí, které je nám blízké a dostupné.

Kniha však obsahuje i části, které se věnují fotografování exotických zvířat v nejznámějších národních parcích Ameriky a Afriky. Každý snímek je doplněn detailními technickými informacemi o použité technice i nastavení expozice.

Fotografie v knize ale nejsou pouhým doprovodem textové části - pokud vás fotografování zvířat v přírodě skutečně zajímá, je potřeba, abyste snímkům věnovali více než jen zběžnou pozornost. Snažte se představit si, jak byste si pořízení takové fotografie připravili, jak byste fotografovali, a pokuste se ji napodobit. Podaří-li se vám to, jste na dobré cestě k vlastním skvělým fotografiím. Pavel Kristián.

Celkem 182 stran, formát 230 x 265 mm, pevná šitá vazba s laminovanou barevnou obálkou, vydalo vydavatelství Zoner Press v Brně v roce 2011.

Kat.č. 1/663, cena 414 Kč, pro předplatitele 399 Kč, ke koupi i k objednání na dobírku v Knihkupectví Myslivost, Seifertova 81, 130 00 Praha 3 nebo elektronicky na www.myslivost.cz v odkazu Prodejna.

Zpracování dat...