Časopis Myslivost

Uživatelská recenze termovizního monokuláru Hikmicro Lynx Pro LE10

Myslivost 11/2021, str. 66  Martin Brožek
Hikmicro se v rámci řady Lynx Pro představené v roce 2021 vydalo cestou modulární stavby svých monokulárů. Všechny přístroje této řady mají identický vzhled, softwarové vybavení a ovládání. Liší se pouze tím, jaký je uvnitř senzor a před ním čočka.

Společnosti zabývající se pozorovací technikou pravidelně přicházejí s novými typy, aby obsadily veškerý tržní prostor a nabídly škálu přístrojů od nejlevnějších až po ty dosahující k cenám přes sto tisíc korun. Společnost Hikmicro se pro letošní rok rozhodla doplnit svoje portfolio právě o jeden z těch cenově dostupnějších a nabídla základní termovizní monokulár v ceně do dvaceti tisíc korun. I přes senzor s nízkým rozlišením a malou čočku má termovizní monokulár Hikmicro Lynx Pro LE10 co nabídnout.

Hikmicro se v rámci řady Lynx Pro představené v roce 2021 vydalo cestou modulární stavby svých monokulárů. Všechny přístroje této řady mají identický vzhled, softwarové vybavení a ovládání. Liší se pouze tím, jaký je uvnitř senzor a před ním čočka.
Bez ohledu na rozlišení senzoru naleznete v řadě Lynx Pro dvanáctimikronovou technologii s citlivostí NETD pod 35mk. Lynx Pro LE10, jak kódové číslo napovídá, má čočku průměru 10 mm (přesněji 9,7 mm), což je v současnosti druhý nejmenší průměr čočky dostupný na trhu. Díky 12 µm bylo i přes velikost čočky možné zachovat optické přiblížení 1x (neredukované) a výsledný obraz je překvapivě dobrý nejen pro potřeby dohledu nad dvacet metrů vzdáleným krmelištěm.

Monokulár Hikmicro Lynx Pro LE10 jsem testoval v polní honitbě, kde jsou běžné rozhledy na tři stovky a více metrů. Bral jsem si ho na šoulačku i čekanou.
Hikmicro uvádí schopnost detekce až na 1239 metrů, což ale platí pro objekt velikosti dospělé osoby. Nejčastější zvěří naší honitby je srnčí a mohu potvrdit, že detekce byla možná v závislosti na počasí nejméně na 400 metrů. Identifikovat zvěř lze samozřejmě s ohledem na velikost čočky a rozlišení senzoru 256x192 px až výrazně blíž – rozeznat podle tvaru a pohybu srnčí zvěř, zajíce nebo lišku bylo možné i v průměrných povětrnostních podmínkách až na 15+ metrů.
Scénu pozorujete na LCOS displeji velikosti 0,2 palce a rozlišení 720x540 px. Obraz však není zcela plynulý, snímací frekvence senzoru je 25 Hz místo již dnes zažitých 50 Hz. Na „snímkování“ si ale rychle zvyknete, protože na detekci zvěře to nemá vliv. U snímání oceníte dlouhou frekvenci rekalibrace senzoru, tedy typické „cvakání“. To totiž obraz zasekne jen 1 až 2x do minuty, jinak pozorujete nerušeně bez zamrzání obrazu. Rekalibrace je tichá a zvěř na ni nereaguje.

Řada Lynx Pro je dobře softwarově vybavená. I v recenzovaném základním modelu LE10 je signál ze senzoru softwarově vylepšovaný technologiemi na odstranění šumu a zvýraznění detailů. Díky tomu dostanete až překvapivě ostrý, nekostičkovaný obraz. Daní za softwarovou úpravu je však velmi časté ladění barevnosti prostředí – v jednu chvíli se díváte na pole s obilím a vidíte jeho strukturu. Jen lehkým přejetím na místo s mírně vyšší teplotou se rázem struktura pole slije v jednolitou plochu bez detailů. Takové chování přístroje je pro modely Hikmicro typické a uživatelé zvyklí na jiné značky k němu proto mohou mít výhrady. Zásadní však je, že v okamžiku objevení zvěře se obraz nastaví tak, že zvěř vidíte jasně a zřetelně. Teplé objekty doslova září a nemusíte se bát, že byste třeba přehlédli ve větší vzdálenosti i zvěř velikosti zajíce či lišky. Částečně se slévání ploch dá vyladit nastavením kontrastu v menu přístroje.
LE10 nabízí čtyři nejběžnější obrazové režimy: černá horká, bílá horká, fusion (stupně červené) a teplá zvýrazněná do červené. Každý z těchto režimů má své výhody v různých povětrnostních podmínkách. Osobně jsem si oblíbil režim zvýraznění teplé do bílé barvy, který podle mého názoru nejméně namáhá oči ve tmě.
Ostrý obraz a slévání jsem konzultoval s dovozcem a bylo mi řečeno, že ve finální fázi testů je nová verze firmware, která pozorovací kvality vylepší. Současně mi potvrdili, že bude možné update nahrát do všech monokulárů řady Lynx Pro, včetně již prodaných a že bude veřejně dostupný nejpozději do podzimu.

Pokud zůstaneme u softwarového vybavení, za zmínku stojí určitě schopnost pořizovat fotografie, natáčet videa, využít poměrový dálkoměr a připojení k mobilní aplikaci. Fotografie a videa se ukládají v rozlišení senzoru a jsou přístupná po připojení LE10 k počítači. Ani uživatelé Linux nebo Apple nepřijdou zkrátka, protože se Lynx Pro bez problému k alternativním operačním systémům připojí a fotografie normálně přesunete jako z běžného USB disku.
Výše jsem zmínil i poměrový dálkoměr. Tato funkce je s otazníkem, protože výsledky měření jsou opravdu orientační. Měřený objekt umístíte mezi dvě vodorovné čáry a zpět dostanete vypočítaný odhad vzdálenosti. Je jasné, že množství chyb v tomto procesu je nezanedbatelné a na výslednou vzdálenost se nedá stoprocentně spolehnout. Výpočet můžete vylepšit tím, že máte monokulár připevněný třeba na stativu a měříte nehybné objekty.
Poslední zmíněnou funkcí je připojení k mobilní aplikaci. V LE10 aktivujete hotspot (wifi) a můžete se připojit s tovární aplikací, díky které můžete upravit základní nastavení přístroje a sdílet do mobilního telefonu obraz. Fotografie a videa z paměti monokuláru se mi přes aplikaci stáhnout nepodařilo.

Hikmicro Lynx Pro LE10 má klasický torpédovitý tvar se čtyřmi ovládacími tlačítky. Tlačítka jsou tichá, mají dobrou odezvu uživateli, prsty po nich nekloužou. Přes krátké zmáčknutí aktivujete základní funkce, při dlouhém stisku spustíte druhou namapovanou funkci včetně vstupu do menu pro rozšířená nastavení.
Tělo je polymerové, má krytí IP67, což odpovídá ponoření do vody, a je odolné proti pádu z 1,5 metrů. Ani ponoření, ani pády jsem neověřoval, ale s monokulárem jsem zmoknul, přičemž s další funkcí přístroje jsem neměl žádné problémy. Výdrž monokuláru je udávaná na 8 hodin provozu, tuto hodnotu mohu ze své zkušenosti potvrdit.

Co říct závěrem?
Hikmicro Lynx Pro LE10 je malé a lehké zařízení, které by ještě před dvěma lety stálo nejméně dvojnásobek. Nyní jej můžete koupit za cenu 18 800 Kč a v této cenové hladině je velmi dobrou volbou. Na ovládání si rychle zvyknete, výdrž je dostatečná a obrazový výkon stačí pro potřeby identifikace lišky do vzdálenosti až 150 metrů.
Obecná výhrada proti Hikmicro je jejich softwarové vylepšování obrazu, které způsobuje barevné přelaďování scény a také použité příliš svítivé displeje. To je však něco, na co si lze zvyknout, není překážkou při dlouhodobém používání a obojí má být podle dovozce vyladěno v dalším firmwaru dostupném v řádu několika týdnů.
LE10 monokulár se mi líbil, za uvedenou cenu ho považuji za dobrý vstup do světa termovizí.

Hikmicro Lynx Pro LE10 zapůjčila k uživatelskému testu společnost ThermVisia (bestguarder.cz). Společnost je dovozcem značek Hikmicro, Pard, Dali, Bestguarder a Meprolight.

Ing. Martin BROŽEK,