LEGISLATIVA NA ÚSEKU MYSLIVOSTI
- veškeré právní předpisy na úseku myslivosti jsou v platném znění uvedeny v přiložných souborech.
- africký mor prasat a mimořádná veterinární opatření
Novela vyhlášky 245/2002 Sb. o dobách lovu zvěř od 1.1.2014
Novela vyhlášky 244/2002 Sb. o početech psů od 1.1.2014
Nový občanský zákoník a myslivecké sdružení (spolky) od 1.1.2014
Legislativní změny v oblasti myslivosti 2014
{C}Ø {C}Zákon o myslivosti
{C}– {C}dlouze diskutovaná novela zákona o myslivosti a v ní navrhované změny (např. nižší výměra honiteb apod.) nestihla být vládou P. Nečase schválena.
{C}– {C}Tudíž zůstává v platnosti aktuální znění zákona 449/2002 Sb. o myslivosti
{C}Ø {C}Vyhláška 245/2002 Sb. o dobách lovu
{C}- {C}tato vyhláška je v současné době ve vnějším připomínkovém řízení a s největší pravděpodobnost v příštím roce prodělá jisté změny.
{C}- {C}Především se bude jednat o prodloužení doby lovu jelena siky japonského (který na Plzeňsku působí obrovské škody) a samozřejmě černé zvěře. V současné době se právě u černé zvěře diskutuje, v jakém rozsahu bude změna doby lovu relizována.
{C}Ø {C}Vyhláška 244/2002 Sb.
{C}- {C}tato vyhláška s účinností od 1.1.2014 prodělává jen drobnou změnu týkající se loveckých psů. Slůvko „vyhledat“ se mění na nedokonavý vid tohoto slovesa, tedy „vyhledávat“.
{C}- {C}V praxi to znamená, že lovecky upotřebitelný pes nemusí zvěř vyhledat (tedy fyzicky ji najít), ale musí prokázat schopnost a ochotu ji „vyhledávat“.
{C}Ø {C}Konec povinnosti používat ocelové broky k lovu vodního ptactva
Dne 1. července 2014 nabude platnosti novela zákona o zbraních a střelivu, která také znamená změnu zákona o myslivosti se stejnou účinností.
Změna se týká dvou zakázaných způsobů lovu a to:
Zakazuje se:
g) lovit zvěř s pomocí elektrických zařízení schopných zabíjet nebo omráčit, zdrojů umělého osvětlení, zrcadel, zařízení pro osvětlení terče, hledí pro střelbu v noci s elektronickým zvětšením obrazu nebo pro převracení obrazu zaměřovače zbraní konstruovaného na principu noktovizorů, reprodukční soustavy s hlasy zvěře, výbušnin,
w) používat olověné brokové náboje k lovu vodního ptactva na mokřadech *
O této změně podáváme informaci především proto, že od příští lovecké sezony, tedy od 1.9.2014 tato povinnost zaniká a opětovně můžeme používat k lovu vodního ptactva (kachen a husí) broky s olověnou hromadnou střelou.
Pozn: Litovelské Pomoraví je oficiálně schválený mokřad. Takže v CHKO Litovelské Pomoraví stále platí povinnost používat náboje s ocelovými broky.
{C}Ø {C}Novela zákona zbraních a střelivu
Novela zákona č. 119/2002 Sb. o zbraních a střelivu byla zveřejněna ve Sbírce zákonů dne 21.6.2013 pod číslem 170/2013 Sb. a tím se stala platnou součástí našeho právního řádu.
Součástí novelizace je i změna některých dalších zákonů. Novelou se mění Zákon
o zpravodajských službách, Zákon o ověřování střelných zbraní, střeliva a pyrotechnických předmětů, Exekuční řád, Zákon o myslivosti a Zákon o správních poplatcích .
Účinnost novely zákona o zbraních a střelivu byla stanovena na 1.7.2014.
Některé změny v zákoně o zbraních a střelivu účinné od 1.7.2014:
a) možnost požádat o udělení výjimky k držení „zaměřovače zbraní konstruovaného na principu noktovizorů“,
b) snížení počtu skupin zbrojních průkazů ,
c) prodloužení doby platnosti zbrojního průkazu,
d) snížení počtu fotografií při žádosti o vydání zbrojního průkazu,
e) nepotřebnost loveckého lístku pro vydání zbrojního průkazu skupiny C,
f) oprávnění Policie ČR vyzvat držitele zbrojního průkazu, aby se dostavil ke svému posuzujícímu lékaři a podrobil se lékařské prohlídce,
g) doplnění ustanovení o spolehlivosti žadatele o vydání zbrojního průkazu,
h) zavedení možnosti vzdaní se zbrojního průkazu nebo skupiny zbrojních průkazů,
i) informativně další změny.
Stručný komentář k jednotlivým změnám:
Ad a) V ustanovení § 9 , kde je pojednáváno o možnosti udělení výjimky ze zakázaných doplňků zbraní pro držitele ZP skupiny A (zakázané zbraně) byla možnost udělení výjimky pro držení zakázaných doplňků zbraně rozšířena i pro držitele zbrojního průkazu skupiny C. To v praxi znamená, že myslivcům provádějícím výkon práva myslivosti je umožněno požádat o udělení výjimky na zakázaný doplněk zbraně – a to na „zaměřovače zbraní konstruované na principu noktovizorů“.
Postup pro udělení výjimky bude následující. Žadatel požádá o udělení výjimky příslušný orgán státní správy myslivosti úřadu s rozšířenou pravomocí. Pokud mu bude vyhověno, obrátí se na Krajské ředitelství PČR se žádostí a udělení výjimky na zakázaný doplněk zbraně /ten je uveden v ust. § 4 písm. c) bod 2) zákona o zbraních a střelivu/. Po zakoupení zařízení pro noční vidění (noktovizoru) je jeho držitel povinen jej přihlásit na příslušném oddělení PČR.
Zde je třeba upozornit na riziko dočasnosti platnosti takovéto výjimky. Policie ČR může, s odkazem na zachovávání a dodržování veřejného pořádku, platnost výjimky časově omezit. Pokud by platnost výjimky, vydané s časovým omezením, nebyla prodloužena, znamená to, že držitel noktovizoru je povinen toto zařízení do 10-ti dnů od skončení platnosti výjimky odevzdat na PČR. Držitel výjimky je dále povinen strpět vstup orgánů Policie ČR do obydlí za účelem kontroly uložení tohoto zakázaného doplňku zbraně.
Podání žádosti o udělení uvedené výjimky je umožněno i změnou zákona o myslivosti,
konkrétně ust. § 45 odst. 1 písm. g) kdy se slova „hledí pro střelbu v noci s elektronickým zvětšením obrazu nebo pro převracení obrazu“ nahrazují slovy „zaměřovače zbraní konstruovaného na principu noktovizorů“. V novele jsou uvedeny i náležitosti podávané žádosti.
Pro úplnost uvádím, že došlo k další změně v ust. § 45 odst. 1 písm. w) zákona o myslivosti, kde se hovoří o používání ocelových broků při lovu vodního ptactva, kdy tato povinnost je vztažena pouze na lov na mokřadech. V praxi to znamená, že od 1.7.2014 lze na všech jiných vodních plochách používat k lovu vodního ptactva broky olověné.
Ad b) Nepříliš významnou zněnou je snížení skupin zbrojních průkazů ze 7-mi na 6, kdy došlo ke sloučení stávajících skupin D (k výkonu zaměstnání v místech, kam nemá veřejnost volný přístup) a E (k výkonu zaměstnání v místech, kam má veřejnost volný přístup) pod skupinu D (k výkonu zaměstnání nebo povolání). Skupina zbrojních průkazů H je nyní skupinou F.
Ad c) Doba platnosti zbrojních průkazů byla prodloužena na 10 let z dosavadních 5-ti let. Došlo i k prodloužení doby pro předložení zprávy o zdravotní způsobilosti u držitelů skupin zbrojních průkazů D a F z 2,5 roku na 5 let.
Ad d) K žádosti o vydání zbrojního průkazu nebo nového zbrojního průkazu nyní stačí jedna fotografie rozměru 35 x 45 mm.
Ad e) Žadatel o vydání zbrojního průkazu skupiny C (pro lovecké účely) již nemusí k žádosti předkládat platný lovecký lístek.
Toto ustanovení by mohlo vyvolávat u myslivců emoce směrem k usnadnění přístupu k loveckým zbraním např. pro pytláky. K tomu jen poznámka, že i podle platné úpravy lze k ochraně života, zdraví nebo majetku (skupina zbrojních průkazů E) získat i zbraň loveckou.
Ad f) Novelizace zákona o zbraních a střelivu nově umožňuje Policii ČR v případě důvodného podezření, že u držitele zbrojního průkazu došlo ke změně zdravotního stavu, která by mohla mít za následek ztrátu jeho zdravotní způsobilosti, vyzvat držitele zbrojního průkazu, aby se dostavil ke svému posuzujícímu lékaři a podrobil se lékařské prohlídce. Držitel zbrojního průkazu je povinen nejpozději do 1 měsíce ode dne oznámení této výzvy doručit příslušnému útvaru policie nový posudek o zdravotní způsobilosti, který vydá posuzující lékař na základě výsledku lékařské prohlídky, popřípadě psychologického vyšetření a dalších potřebných vyšetření.
Ad g) Při posuzování spolehlivost fyzické osoby zákon uvádí, kdo je považován za nespolehlivého a nikoli kdo je spolehlivý
Záměrně uvádím citaci plného znění ustanovení § 23 odst. 1, písm. c) i s nově zařazeným doplněním odst. 3), protože se jedná o poměrně široký okruh možných problémů, které by ve svém důsledku mohly vést až k nevydání zbrojního průkazu.
„Kdo pro vnitřní pořádek a bezpečnost představuje vážné nebezpečí svým jednáním, za které byl v posledních třech letech pravomocně uznán vinným ze spáchání více než jednoho přestupku
1. na úseku zbraní a střeliva,
2. na úseku používání výbušnin,
3. na úseku ochrany před alkoholismem a jinými toxikomaniemi nebo obdobného
přestupku proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích,
4. na úseku obrany České republiky,
5. proti veřejnému pořádku,
6. proti občanskému soužití,
7. proti majetku, nebo
8. na úseku zemědělství, myslivosti a rybářství tím, že úmyslně neoprávněně zasáhl do
výkonu práva myslivosti nebo do výkonu rybářského práva anebo úmyslně lovil
zvěř nebo chytal ryby v době hájení.“
Připomínám, že přestupkem podle odst. 3 může být i jízda na jízdním kole pod vlivem uvedených látek.
Ad h) Novela zákona nově zavádí i možnost vzdaní se zbrojního průkazu nebo některé skupiny zbrojního průkazu s uvedením postupu pro podání žádosti na příslušný útvar Policie ČR.
Ad i) Zcela nově je v novelizaci koncipována problematika přepravy zbraní a střeliva, jejímž smyslem je posílení bezpečnosti při přepravě zbraní a střeliva.
Řada změn v zákoně se týká ustanovení o střelnicích.
Další změny se týkají držitelů zbrojních licencí včetně rozšíření jejich povinností (§ 39a).
Zcela nově je upravena problematika veřejného vystavování zbraní a střeliva.
Zákonem je nově zřízen centrální registr zbraní (§ 73a), jehož správcem je PČR. Právě toto ustanovení zákona je zřejmě důvodem pro odklad účinnosti zákona a to vzhledem k množství subjektů, které budou mít do registru v nezbytném rozsahu přístup.
Rovněž nově je upraveno využívání údajů ze základního registru obyvatel, informačního systému evidence obyvatel a informačního systému cizinců (§ 73b).
Novelizováno bylo i ustanovení o provádění kontroly nad dodržováním ustanovení zákona o zbraních a střelivu a právních předpisů vydaných k jeho provedení. Kontrolu provádí buď Policejní prezidium nebo Policie ČR.
Částečně novelizována byla ustanovení týkající se přestupků na úseku zbraní a střeliva, bohužel došlo v řadě případů ke zvýšení sankcí. Např. nemá-li držitel zbrojního průkazu skupiny A až E u sebe zbrojní průkaz nebo průkaz zbraně hrozí mu pokuta až 20 000,- Kč.
Došlo rovněž ke zvýšení správních poplatků např.
- přijetí žádosti o vydání zbrojního průkazu za každou skupinu rozsahu oprávnění - Kč 700,- (dříve 500,-)
- přijetí žádosti o vydání průkazu zbraně - Kč 300,- (dříve 200,-)
- přijetí žádosti o rozšíření skupin zbrojního
průkazu za každou další skupinu rozsahu
oprávnění - Kč 700,- (dříve 500,-).
Podle informací od Policie ČR se od 1.1.2015 předpokládá vyhlášení zániku trestnosti nedovoleného ozbrojování (tzv. amnestie) pro osoby, které bez povolení přechovávají zbraně kategorie A, B a C, pokud ve lhůtě 6 měsíců předají tyto zbraně (nebo jejich hlavní části) do úschovy Policii ČR. Do 2 měsíců od předání do úschovy pak mohou požádat o vydání příslušných dokladů opravňujících je k držení této zbraně (nebo