Diskuze k základní zásadám Stanov ČMMJ
| Diskuzní fórum
Na základě žádosti jednatele ČMMJ jsou takto poskytnuty k veřejné diskuzi základní zásady pro přípravu Stanov ČMMJ.
Základní zásady pro přípravu stanov
1. statutární orgán ČMMJ - kolektivní orgán – myslivecká rada
o počet členů, způsob navrhování a volení členů a předsedy,
o alternativy - územní zastoupení, např. podle krajů, zemí, což by předpokládalo vytvořit zcela nový a procesně náročný způsob volby vzhledem k nestejné velikosti krajů (od 2 tis. do 7 tis. členů),
o profesní (odborné) zastoupení – dosavadní způsob
2. jednání jménem statutárního orgánu a tedy jménem spolku – fyzické osoby na základě stanov, např. předseda, místopředseda, samostatně, společně apod.
3. nejvyšším orgánem sbor zástupců pobočných spolků ČMMJ a rozhodování vahou hlasu nebo paušálně jeden pobočný spolek jeden hlas, a nebo kombinace předchozích.
4. revizní orgán ČMMJ (ve smyslu nynějších stanov dozorčí rada)
o počet členů, způsob navrhování a volení členů a předsedy a pod.,
5. možnost zřízení rozhodčí komise – samostatný nepovinný orgán spolku alternativně zřizovaný ad hoc, řešící spolkové spory náležející do samosprávy spolku. Jednalo by se o vykonatelná rozhodnutí.
6. kluby ČMMJ bez právní subjektivity bez hlasu rozhodujícího, pouze hlas poradní
o je třeba jednoznačně oddělit od členství v ČMMJ, protože v klubu nerealizují členská práva člena ČMMJ. Pokud ano, pak to musí být pobočný spolek se všemi právy a povinnostmi a odpovědností, včetně orgánů pobočného spolku,
o je-li nezbytné, aby člen klubu vykonával v klubu členská práva člena ČMMJ, pak by musel být i členem ČMMJ
o orgány klubu, pokud klub bude organizační složkou (bez právní subjektivity) – upravit libovolně, ale stejně pro všechny takto organizované kluby
o jednání klubu jménem ČMMJ – ten kdo stojí v čele, může jednat jménem ČMMJ, a tedy i ČMMJ zavazovat, na základě zmocnění daného formou usnesení MR, v kterém by byl stanoven rozsah. Takto by byla stanovena odpovědnost jednajícího.
7. pobočné spolky - myslivecká rada jako statutární orgán respektive sněm jako nejvyšší orgán, libovolné (pře)pojmenování (např. oblastní pro více okresů apod.)
8. právní a hospodářská samostatnost okresních mysliveckých spolků v rámci právní osobnosti pobočných spolků – nastavit kritéria pro samostatnost v mezích pobočného spolku a přitom zachovat řízení pobočného spolku hlavním spolkem (pozn.: nyní téměř nereálné)
9. upravit svolání a účast na okresních sněmech, aby tento orgán byl usnášeníschopný
o svolávání okresního sněmu vhodným způsobem (§ 249) např. inzercí v médiích, oznámením – pozvánkou na webových stránkách apod.
o nebude možné zapsat žádný statutární orgán okresu do rejstříku, aniž se soudu prokáže usnášeníschopnost. Za současného stavu nelze prokázat usnášeníschopnost.
10. krajské organizace (orgány) – v současnosti máme podle stanov Krajský koordinační a poradní orgán, který je na bázi dobrovolnosti, je bez právní subjektivity, nemá žádná oprávnění zavazovat ČMMJ a ve smyslu jeho názvu je to formální interní složka ČMMJ pro činnost okresních spolků za účelem jejich vzájemného souladu.
o požadavek právní subjektivity krajského orgánu na bázi pobočného spolku vedle současných OMS jako pobočných spolků nelze naplnit
o je přípustné konstituovat víceokresní právní subjekty (pobočné spolky) i na podkladě dobrovolnosti, kdy na základě nejpravděpodobněji splynutím všechny nebo jen některé OMS určitého kraje (i přes hranice kraje) zaniknou a vznikne zcela nový spolek.
11. alternativní formy členství (řádné, mimořádné, čestné, přidružené apod.)
12. vedle členství fyzických osob i členství právnické osoby (členství k ČMMJ fyzických osob a právnických osob)
o vyvážená práva a povinnosti mezi těmito druhy členství, musí být rozlišováno mezi těmito členstvími a jim odpovídajícím právům a povinnostem,
o členský příspěvek musí být upraven ve stanovách (výše a splatnost)
13. nejdříve musí být nové stanovy, potom volby, jinak nebude možné zapsat OMS a jejich orgány do veřejného rejstříku.
zapsal: jiří kšica, 9.září 2014.