ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Časopis Myslivost

Leden / 2020

Cestou, necestou, polem, nepolem…

Myslivost 1/2020, str. 56  Jiří Kasina
Už docela dost vozidel i pro jízdu v terénu prošlo mýma rukama, resp. krátkým redakčním testem. Tentokrát jsem měl ale premiéru. Na dvoře firmy JOURNEYMAN ve Všechromech na mne čekala čtyřkolka CF MOTO Gladiator UTV1000. Po naložení na podvalník jsem měl možnost v podzimním prodlouženém víkendu vyzkoušet toto „vozítko“ v terénech naší honitby.

 

Už samo označení čtyřkolka je podle mne trochu zavádějící, je to spíš malý terénní náklaďáček. Navíc testovaný model byl vybaven uzavřenou prosklenou kabinou s dveřmi, tedy opravdu vzhled spíše automobilový než „motorkový“, s řízením klasickým volantem a se sedačkou pro tři osoby vedle sebe.

PB240105-1.jpg

 

Design celého stroje vytvořilo rakouské studio Kiska a musím říci, že se velmi povedl. Vzhled na mne působil mile až hravě, zároveň však jasně evokuje rozhodnost poprat se s terénem.

Kabina s masívním bezpečnostním rámem je vybavena sedačkami ze syntetické omyvatelné kůže, každé ze tří míst je vybaveno bezpečnostním pásem, pro jízdu stačí řidičské oprávnění sk. B jako na automobil a není třeba mít přilbu.

PB220053-1.jpg

 

Před nastavitelným volantem se nachází digitální přístrojový štít se základními provozními údaji, ovládání světel, stěračů, směrových světel, větrání, topení a dalších funkcí je na plastové palubní desce poctivými velkými tlačítky. Trochu nezvykem je ruční brzda v podobě kolmé páky vlevo od volantu, vpravo je pak největší páka voliče variátoru s polohami parkování, zpětný chod, neutrál, rychle vpřed a redukce do terénu. Řazení vyžaduje trochu síly při sešlápnutém pedálu brzdy a stání na místě. Ovládání stroje je díky variátoru tedy logicky jen dvěma pedály na podlaze v podobě brzdy a plynu.

Poloha za nastavitelným volantem je kupodivu velmi příjemná, řidič má perfektní výhled vpřed širokým a dokonce vyklápěcím oknem se stěrači a ostřikovači doslova před nosem, trochu horší je výhled do stran a do rozměrných zpětných zrcátek přes rám a nosníky velikých prosklených protisměrně otevíraných dveří. Vnitřní zpětné zrcátko je pak těsně nad hlavou řidiče, to ale stejně většinou nepotřebujete.

PB220056-1.jpg

 

Dovnitř se vcelku pohodlně nastupuje, při obsazení třemi osobami je kabina trochu těsná, ve dvou je ale místa habaděj. K držení jsou připravena madla, pod sedadly se ukrývá překvapivě velký a docela praktický úložný prostor na drobnosti, navíc s promyšleným systémem pracovních boxů Cargotool.

PB220061-1.jpg

 

Kabina, stejně tak jako celý stroj určený do těžkých terénních podmínek, je provedena tak, že se nemusíte bát nějakého zabahnění, v případě potřeby se i vnitřek prostě vystříká wapkou.

Ke komfortu řidiče patří také osvětlení, přední světlomety v masce sice nijak extra nesvítí, ale přídavné LED reflektory nad kabinou v nočním šeru osvítily okolí naprosto špičkově. Vzadu je stroj osazen koncovými svítilnami na stranách korby.

Milým překvapením bylo pro mne, že má Gladiator elektrický posilovač řízení.

 

Pod korbou za kabinou (přední „kapota“ jen kryje nádržku ostřikovačů a pojistky) je uložen čtyřtaktní benzínový osmiventilový dvouválec do V o obsahu 1000 ccm, který dává až neuvěřitelný výkon 85 Hp a 79 Nm přenášený prostřednictví kanadského variátoru CV-Tech s americkými řemeny Bando. Výkon se na kola obutá pneumatikami 27x9-14 vepředu a 27x11-14 vzadu přenáší kardanovými hřídeli. Volit lze pohon jedné a nebo obou náprav (4x4), vepředu najdete uzamykatelný diferenciál, zadní diferenciál je samosvorný. Na všech kolech jsou pak kotoučové hydraulické brzdy s velmi rychlým účinkem. Všechna kola jsou nesena masívními poctivými ocelovými rameny s nimiž zdatně sekunduje seřiditelné odpružení.

PB220059-1.jpg

 

Šířka Gladiátoru je 1615 mm, délka 2945 mm, rozvor 2050 mm a světlá výška 300 mm. Stroj je homologován pro tažení přívěsu až 520 kg, nosnost korby je 400 kg.

PB220063-1.jpg

 

Rozměrná festovní korba o rozměrech 1412x901 mm z odolného plastu a oceli nejenže pojme europaletu, ale má i sklopné čelo a je celá dozadu sklopná, samozřejmostí jsou fixační a úchytné body.

 

Po nastartování dává o svých schopnostech motor jasně vědět, za vyšších otáček si moc se spolujezdcem za jízdy nepopovídáte, vždyť máte motor doslova za zadkem. Po sešlápnutí plynu Gladiator směle vyrazí, oproti osobním vozům je třeba si trochu osahat reakce na sílu sešlápnutí pedálu, zvláště na zpátečku vyrazí stroj doslova bleskurychle.

Na silnici Gladiator uhání docela směle, netroufl jsem si více než na šedesátku, umí prý ale až někam k devadesátce. Při vyšších rychlostech se ale projevuje terénní vzorek kol a odpružení připravené do terénu, stroj jakoby plave, houpe se a je třeba korigovat směr volantem. Brzdit skoro není třeba, povolením plynového pedálu se motor sám postará o zpomalení.

PB240092-1.jpg

 

Hlavní doménou tohoto stroje je ale terén, čím členitější a bahnitější, tím lepší. Široké gumy s terénním vzorkem, v podstatě absolutní nájezdové úhly, fantastická pohyblivost ramen kol a vyladěné odpružení v terénu přináší řidiči doslova řidičskou extázi. Motor s dostatkem výkonu stále točí a točí, kola si bezúnavně hledají oporu pro záběr a Gladiátor jede a jede, posádka se v podstatě na terénních nerovnostech jen houpe. Tlumiče utlumí veškeré nárazy s překvapivou účinností. Při testovacím víkendu byly lesní cesty po kůrovcové těžbě hluboce rozbrázděny lesními mechanismy, všude plno bahna a vody, ale Gladiátor prostě stále neúnavně jel a jel. A to jsem schválně zkusil nepoužít zprvu ani redukci, dokonce ani uzávěrku.

Přesvědčil jsem se o tom, že limit není ve stroji, ale v hlavě řidiče, Gladiátor by prostě mohl stále dál i tam, kam už mi pud sebezáchovy nedovolil. Kupodivu v hlubokých bahnitých kolejích nebyla limitem ani světlá výška, vždy se prohrabal dál. Vzhledem k nízkému těžišti lze projet i místa s tak velkým bočním sklonem, kde už mne taky hlava zastavila, vzhledem k tomu, že jsem měl Gladiatora jen půjčeného, limit průjezdnosti jsem si prostě nedovolil dosáhnout. V terénu se osvědčil také velmi velký rejd předních kol. A tak snad jedinou výtku při průchodnosti terénem ode mne dostala jinak velmi praktická kabina za to, že při jízdě mezi stromy se ve výmolech stroj nakloní a hrozí nebezpečí nárazu horní vykloněnou hranou kabiny do kmene stromů a nebo větví. Prostě si člověk musí „hlídat i vršek“.

Zapůjčený Gladiátor neměl bohužel zrovna namontovaný závěs s koulí ISO 50, takže jsem tažení přívěsu neprověřil, stejně tak jsem pro nedostatek času nevyzkoušel přední elektrický naviják. Podle katalogu se dá ale namontovat i další volitelné příslušenství, v podstatě si každý může dovybavit stroj podle svých představ.

Neřešil jsem ani spotřebu, která se tu stejně na kilometry nepočítá, ale spíš na motohodiny. Určitě ale čtyřicetilitrová (!) nádrž vystačí na pěkný díl práce.

PB220073-1.jpg

 

Na Gladiátora dostanete tříletou záruku, doživotní záruku na rám stroje, samozřejmostí je servis, rozsáhlý sklad náhradních dílů a technická podpora.

Takže pro koho je vlastně tento stroj určen? Jednoznačně je to extrémně odolný stroj, určený převážně pro profesionální práci, umožní mnoho činností, které jste dosud nezvládli. Pokud chcete přepravovat těžké náklady v extrémním terénu, táhnout nákladní vozíky, dopravovat osoby, uklízet, shrnovat sníh, prostě pokud chcete překračovat všechny běžné limity, je CF MOTO Gladiator UTV1000 EPS určitě vhodným strojem. Umím si velmi dobře představit práci na farmě, zvláště při starosti o rozsáhlé pastevní areály, ve farmovém chovu, samozřejmě v oboře a nebo rozsáhlejších honitbách. Všude tam Gladiátor spolehlivě doveze a odveze až tři osoby, haldu nákladu, ulovenou zvěř, krmení, nářadí a nástroje pro opravu a stavbu mysliveckých a jiných zařízení.

Ano, bydlet přímo v honitbě, mít Gladiátora ve stodole a vždy jen sednout a jet zní lákavě, ale má to i své ale. Bohužel většina myslivců do honitby dojíždí a s Gladiátorem sice můžete do běžného provozu, ale ne na nějaké delší vzdálenosti. Například já mám do honitby 35 km, to bych prostě neujel, a tak musím volit klasické auto 4x4 jako kompromis. Asi dlouho u nás ještě nebude to, co je běžné v zámoří, že si lovci doma naloží čtyřkolku na podvalník za auto, dojedou na kraj divočiny a dál pokračují na lov čtyřkolkou.

PB220076-1.jpg

 

A s tím souvisí bohužel ještě jedno ale, kterým je cena. CF MOTO Gladiator UTV1000 EPS pořídíte podle aktuálního ceníku za 355 990 Kč, provedení z testu se pak cenou blíží už ke čtyřem stovkám tisíc. Za to už koupíte dnes nové menší terénní auto jako je Suzuki Jimny, určitě Ladu Nivu, nemluvě o nabídce nejrůznějších ojetin z kategorie SUV nebo pick-up. Jistě, takovou průchodnost terénem a obratnost jako Gladiator současná SUV nemají, ale zase s nimi do honitby dojedete, v případě potřeby i děti do školy a nebo manželku k doktorovi dovezete.

Takže milý Gladiatore, jsi naprosto úžasný, zábavný a praktický terénní pracant a machr, i za tu chvilku jsi mi padnul do oka a nerad jsem se loučil, ale momentálně jsi cenově někde jinde. Ale až jednou budu prosperující farmář, majitel obory a nebo nájemce rozlehlé horské honitby při penězích, jistě si tě pořídím…

Jiří KASINA

PB220078-1.jpg

 

Zpracování dat...